הכתבה נכתבה בשיתוף ג'רוזלם פוסט לייט טוק

מספר הולך וגדל של הורים כבר הבינו שאין כלי חשוב יותר להעניק לילדים מאשר את השפה שתאפשר להם לצעוד בביטחון מלא אל העולם שבחוץ. אם ככה, לא מפתיע לגלות שאותם הורים בחרו לא להסתמך אך ורק על מערכת החינוך שתקנה לילדיהם את השפה האנגלית, ופונים לגורמים חיצוניים – קבוצות לימוד ומורים פרטיים. היתרון? שעות תרגול נוספות. החסרון? האמצעים לא תמיד מותאמים לתלמיד, ורובם לא שווים לכל כיס.

מסיבה זו בדיוק, הג'רוזלם פוסט לייטוק סקול הרימו את הכפפה, ופיתחו תוכנית ראשונה מסוגה. התוכנית ללימוד אנגלית משלבת בין למידה חווייתית ומותאמת אישית עם מורה פרטי  לבין התנסות תוך כדי למידה עם כלי בינה מלאכותית, שמטרתה לא רק לאפשר שליטה בשפה אלא גם לספק לתלמידים בסיס ידע על הטכנולוגיה שמעצבת ותמשיך לעצב את חיינו בעתיד הנראה לעין. את הילדים מלוות דמויות צבעוניות שעוצבו אף הן בכלי AI.

לצורך כך, ערכו בג'רוזלם פוסט, בשיתוף ד"ר לירז מרגלית, מחקר מקיף בקרב הורים וילדים במגוון שכבות גיל שבבסיסו השאלה – מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר ללמוד וללמד אנגלית? והתוצאות המעניינות לפניכם.

כאשר נשאלו הורים לילדים בגילאי 6-9 מה הסיבה העיקרית ללקיחת שיעורי העשרה באנגלית, התשובה הבולטת ביותר עסקה בדאגה לעתיד. 62% מהמשיבים ציינו שזו הדרך שלהם להשקיע בהמשך חייו של הילד. "אני רוצה לפתוח לו את כל הדלתות האפשריות" השיב אחד ההורים המשתתפים. "אני לא אחסוך מהילד שלי כלום," השיב משתתף אחר "בנוסף להעשרה באנגלית אני גם מצטרף אותו לשיעורי כתיבת קוד כבר בגיל הזה."

גיל, כאמור, היה גורם נוסף שעלה מהמחקר, כאשר 18% מההורים טענו שלתת לילדים שיעורי העשרה בגילאים האלו מנצלים את היתרון העצום של קליטת שפות בגיל צעיר "חשוב להתחיל ללמוד שפה מגיל כמה שיותר צעיר, כך הקליטה טובה יותר" טען אחד ההורים בתגובה. 

עוד עלה מהמחקר של הג'רוזלם פוסט לייטוק סקול כי ההורים שוקלים בכובד ראש לא רק את המטרה, אלא גם את האמצעים וכאן התמונה שהעולה היא חד-משמעית. 55% מההורים לילדים מתחת לגיל 13, ולא פחות מ-67% מההורים לילדים בגילאי 13 ומעלה סבורים שסוג המסגרת המתאים ביותר ללימודי העשרה באנגלית היא בעזרת שיעורים פרטיים במסגרות השונות מעבר לשעות הלימודים.

כיום גם הילדים מבינים את החשיבות של לימודי אנגלית, ורבים מהם כבר מבקשים מההורים עזרה מיוזמתם, אך כאשר הג'רוזלם פוסט בחן מה הנושאים הכי חשובים להורים וילדים התגלו הבדלים מפתיעים.

צילום מתוך מערך שיעור בקורס לכיתות ה'-ו' (צילום: ג'רוזלם פוסט לייטוק סקול)
צילום מתוך מערך שיעור בקורס לכיתות ה'-ו' (צילום: ג'רוזלם פוסט לייטוק סקול)

בעוד הורים ציינו את חשיבות הזמינות של המורה, המחיר, ושביעות הרצון של הילד, ילדים דווקא אמרו כי החופש לעשות טעויות מול המורה היא הגורם המרכזי. התשובות משקפות לחלוטין את היתרונות של לימודים במסגרת פרטנית, שמאפשרים לכל ילד לקבל את מירב תשומת הלב מהמורה, ולכל מורה להתאים את עצמו או את עצמה לצרכים של התלמיד. בנוסף, המרווח לטעויות ולהתנסות גדל משמעותית אצל כל ילד במסגרת הזו, שמתפקדת כמרחב בטוח ונטול-שיפוטיות.

ומה לגבי התוצאות? המחקר מצא כי 42% מההורים ציינו שמה שחשוב להם הוא שיפור אמיתי ומעשי ביכולות השפה של הילד. "הילדה שלי למדה לדבר ולשוחח," שיתף אחד ההורים, והאחר ציין שביתו "הפגינה בקיאות בחומר וכן רצינות ואחריות."

אך לא פחות חשוב מהצלחה היא ההנאה של הילד – כאשר 27% מההורים ציינו כי שביעות הרצון של הילד היא מדד להצלחה מבחינתם "אם הילד שלי מרוצה, אז אני מרוצה".

כשנשאלו לגבי התחושות שלהם בעקבות שיעורי ההעשרה, המרכיב העיקרי שעלה מתשובותיהם של הילדים היה תחושת מסוגלות ושיפור השיגים בלימודים. "אני מרגישה יותר ביטחון לדבר בכיתה" ו-"נו, מה השאלה? אני רואה את זה בציונים שלי" היו רק חלק מהתגובות המשמחות שנרשמו.

לאחר קבלת מסקנות המחקר החליטו בג'רוזלם פוסט לייטוק סקול לפתח קורס ייחודי מסוגו לילדים החל מכיתה א' שיעניק מעטפת אנגלית הכוללת תכנים מותאמים לילדים של היום, שיעורים פרטיים עם מורים דוברי אנגלית ועברית שיעניקו לילדים יחס אישי ואת האפשרות להתקדם  בקצב שלהם ובמטרה שיתרגלו כמה שיותר ויצברו ביטחון.

השילוב של רכישת השפה האנגלית וחשיפה לעולם הבינה המלאכותית יוצרת תכנית לימודים מגוונת ומעניינת עבור הילדים. את השיעורים בקורס מלוות דמויות צבעוניות שהילדים נעזרים בהן ללימוד ותרגול, יחד עם הדמויות הם יוצאים למסעות בעולמות הדמיון, לומדים אנגלית ומתחילים להכיר ולתרגל מיומנויות מעולם ה-AI. הדמויות מחזקות ומעלות את המוטיבציה של הלומדים הצעירים ללמוד.

כל המאפיינים האלו – יחס אישי, התאמה לכל תלמיד, חדשנות ולמידה פעילה הם החלקים שמרכיבים את התוכנית החדשה לייטוק סקול  ללימוד אנגלית, שמציעה דרך יעילה ומותאמת אישית להעניק לילדים שליטה בשפה וכלים טכנולוגיים לעתיד.

הכתבה נכתבה בשיתוף ג'רוזלם פוסט לייט טוק