מטה ההסברה האזרחי משיק בימים אלו תוכנית חדשה בשיתוף עם משרד החינוך הנקראת "TEEN SPIRIT" - תוכנית מנהיגות לבני ובנות נוער בכיתות י' - יב' שתשפיע לא רק על עומק ההבנה שלהם על העולם, אלא גם על היכולת שלהם להתמודד עם אתגרים תרבותיים ולקדם שינוי בתפיסת ישראל.

התוכנית היא מסע חינוכי מרתק המהווה גם הכנה ליציאה של משלחות לחו"ל, במסגרתה בני ובנות הנוער יעמיקו בהבנה של יכולות ההסברה וההבדלים התרבותיים, יחקרו את המורכבות הגיאו-פוליטית ויפתחו כלים להסברה יעילה ומשמעותית. מטרת המטה היא להכשיר מדי שנה כמה שיותר שגרירים. כבר בשנה הראשונה צפויים להשתתף בתוכנית יותר מ-1000 משתתפים ב-40 קבוצות מכל רחבי הארץ. עד כה אושרו להצטרף לתוכנית כ-20 רשויות מקומיות ביניהן: גבעת שמואל, עמק חפר, דימונה, מצפה רמון, נתיבות, כפר ורדים, עפולה, מעלות תרשיחא, בקעת הירדן, פרדס חנה כרכור, ירושלים ועוד רבות.

מטה ההסברה האזרחי (צילום: עומר מור)
מטה ההסברה האזרחי (צילום: עומר מור)

אליאב בטיטו, ראש מטה ההסברה האזרחי סיפר למעריב: "מיד עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, היה לנו ברור כי הזירה המשמעותית ביותר בה אנו מפסידים בימים אלה – היא זירת ההסברה. כל המחקרים מהשנים האחרונות מראים כי ישראל מאבדת את הלגיטימציה שלה בקרב הצעירים ברחבי העולם. בשיתוף עם מיטב הצוותים החינוכיים ובזכות תרומות מהארץ ומחו"ל, יצרנו תוכנית ייחודית שתכשיר את בני הנוער להתמודד עם אתגרי ההסברה בעידן החדש. זהו צעד אחד מני רבים שהמטה מוביל בימים אלה ואנו מזמינים את כלל אזרחי ישראל לקחת חלק בפעילות המטה".

התוכנית החדשה צפויה לקבל גם ליווי אקדמי במסגרת מחקר שאושר על ידי המדען הראשי בהובלתה של החוקרת ד"ר עינב עמרם אשרוב, מנהלת תחום החינוך הבלתי פורמלי בקריה האקדמית אונו. במסגרת המחקר, יבחנו עד כמה התוכנית מקדמת את בני הנוער ומסייעת להם לשפר את יכולותיהם בתחומי ההסברה. "מדובר במחקר אורך ומקיף שיוכל ללמד אותנו רבות על הערכות הנוער והחברה בישראל מול אתגרי הרשת החברתית. המלחמה הובילה לגל תגובות וביקורות חסר תקדים כגד ישראל ויהודים בכל העולם. בני נוער שנחשפו ברשת לסרטוני המתקפה והתגובות הצטרפו למאמצי הסברה עצמאיים או מאורגנים ומעורבותם באה לידי ביטוי ברשתות החברתיות. הכשרת הנוער להתמודדות עם האתגרים יכולה לסייע להתמודדותם ולפיתוח חוסן אישי וקהילתי".

לתוכנית המנהיגות החדשה של המטה מספר מטרות מרכזיות: הכשרת בני ובנות הנוער להסברת מדינת ישראל והמצב במזרח התיכון, חשיפת בני ובנות הנוער לסוגיות חשובות בחברה הישראלית, עידוד בני ובנות הנוער להשתתפות פעילה במאמצי ההסברה ורתימת בני ובנות הנוער ליציאה לשנת שירות ומשלחות בחו"ל.

מטה ההסברה האזרחי (צילום: עומר מור)
מטה ההסברה האזרחי (צילום: עומר מור)

במהלך 16 שיעורים שונים (32 שעות סך הכול), הם יחוו למידה על הסכסוך הישראלי פלסטיני וכן יתנסו ביכולות עבודה שונות כולל שימוש בבינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות. במפגש האחרון הם אף יתבקשו להציג פרויקט גמר.

עם סיום התוכנית, הם יוכלו להמשיך ולהתנדב במטה בתפקידים שונים במסגרת פרויקט המעורבות האישית של משרד החינוך. בנוסף, בוגרי התוכנית יקבלו תעודת 'שגריר הסברה' מטעם מטה ההסברה האזרחי, יכולות הסברה והכנה למשלחות נוער, יצטרפו לקהילת בוגרים ייחודית וייחשפו למשלחות הסברה שונות.

בין התכנים שיועברו בתוכנית: 

מבוא להסברה והבדלים תרבותיים – מלחמת ההסברה וחשיבותה בעידן החדש, ההבדלים התרבותיים בין קהלי היעד ודרכי פעולה שונות להתמודדות עם אותם אתגרים.

מדינת ישראל: העברה וההווה – על לידת ישראל ואתגרי המדינה בשנותיה המוקדמות, האירועים שהשפיעו על ישראל ומדיניות החוץ שלה ועל השאלה הגדולה ביותר - מה זה להיות ישראלי?

כאן גרים בכיף: או שלא? – על חשיבותה האסטרטגית של ישראל והסכמי השלום, על הבנת יחסי הכוחות במזרח התיכון ושיתופי הפעולה באזור ועל מקומן של מדינות ערב בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

הסברה ישראלית בעולם מתחדש – על סט המסרים למסביר הישראלי תוך הבנת הנרטיב הפלסטיני, על הצלחותיה וכישלונותיה של ההסברה הישראלית ועל המאבקים והאתגרים בקרב על דעת הקהל.

ניווט בעולם הפייק ניוז – כיצד הרשתות החברתיות הפכו למרכיב עיקרי בתעשיית השקר? על השימוש המכוון של ארגוני הטרור בסילוף והטעיית דעת קהל ועל הנזקים הרבים שנוצרו כתוצאה מהטעיה מכוונת.

האנטישמיות המודרנית ותנועות החרם – סוגי האנטישמיות השונים, הארגונים הפרו-פלסטינים המובילים ודרכי פעולתם ועל תנועת החרם והמאבקים בקמפוסים בארה"ב.

מטה ההסברה האזרחי, זיו שילון, חמי פרס (צילום: טוהר לב ג'יקובסון)
מטה ההסברה האזרחי, זיו שילון, חמי פרס (צילום: טוהר לב ג'יקובסון)

מטה ההסברה האזרחי הוא ארגון ההסברה הגדול בישראל, אשר הוקם כ-48 שעות מפרוץ מלחמת חרבות ברזל על ידי איש התקשורת אליאב בטיטו, במטרה ליצור הסברה בין-לאומית תוך מאבק באנטישמיות. כיום המטה מונה יותר מ-30,000 שגרירים בארץ ובעולם, וכ-2,000 מתנדבים במגוון תפקידי מפתח הפועלים כולם בהתנדבות מלאה למען המאמץ ההסברתי.