ב־8 באוקטובר 2023 עם פרוץ המלחמה, מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית, בשיתוף עם משרד החינוך, יזמו פרויקט ייחודי להקמת קהילות למידה באמצעות וואטסאפ. המטרה הראשונית הייתה לתמוך במורים בהוראה מרחוק ובשימוש בלמידה דיגיטלית, והמיזם נולד מתוך הצורך לתת מענה מיידי למורים שנאלצו להפסיק את השגרה ולהסתגל לתנאים חדשים במהירות רבה.
ב־8 באוקטובר 2023 עם פרוץ המלחמה, מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית, בשיתוף עם משרד החינוך, יזמו פרויקט ייחודי להקמת קהילות למידה באמצעות וואטסאפ. המטרה הראשונית הייתה לתמוך במורים בהוראה מרחוק ובשימוש בלמידה דיגיטלית, והמיזם נולד מתוך הצורך לתת מענה מיידי למורים שנאלצו להפסיק את השגרה ולהסתגל לתנאים חדשים במהירות רבה.
אבל למרבה ההפתעה, הוואטסאפ התגלה לא רק ככלי יעיל ודינמי כשתוך שבועות ספורים הקבוצות מנו כבר מעל ל־3,000 מורות ומורים מכל רחבי הארץ, אלא יצר גם קהילות פעילות ומגובשות של ממש, שבהן המורות והמורים מהווים רשת מקצועית וחברתית תומכת אחד לשני.
עופרה הרוש, מורה למדע וטכנולוגיה עם 40 שנות ניסיון, התמודדה עם גיוסם של שני בניה לצבא. "הייתי בלחץ עצום. הבן האחד יצא ללחימה בצפון ואחר כך בעזה, והשני, מורה כמוני, גויס לזיהוי גופות במסגרת הרבנות הצבאית. אלו היו רגעים קשים ביותר עבורי ועבור משפחתי". למרות זאת, הרוש לא ויתרה על ההזדמנות לתפקד כמדריכת קבוצת המורים שלה, ובמקביל לאירועים החליטה להעניק להם תמיכה מקצועית, שהתרחבה גם לתמיכה נפשית הדדית. "וואטסאפ אפשרה לנו לשמור על תחושת שגרה וחיבור בעיצומו של משבר. זה היה ועודנו כלי קריטי ששמר עלינו יחד".
פאולינה סוסביץ, מורה לניהול עסקי, נאלצה להתפנות מאשקלון כדי לטפל בנכדיה הקטנים בקיבוץ בערבה, בזמן שבנה גויס לתפקד כרופא צבאי. "עזבתי לקיבוץ יהל, ולאחר מכן לאילת, כדי לתמוך במשפחת בני שגויס", מספרת סוסביץ. עם זאת, היא לא ויתרה על תפקידה בפרויקט, והצליחה לארגן את ההדרכה באופן מקוון ולתמוך במורים אחרים: "וואטסאפ הייתה הכלי שלנו לשמור על חינוך איכותי ולקיים תמיכה הדדית. זו הייתה הדרך שלנו להמשיך ולתרום, למרות המצב הקשה".
הדס אייזנבוך, מורה למתמטיקה מגבעת שמואל, מספרת: "שלושת בני גויסו לתפקידי לוחמה ומודיעין, והדאגה למשפחה הייתה עצומה, אבל מצאתי כוח דווקא בעת הזאת להתגייס לתפקיד החינוכי. הקהילה בוואטסאפ הפכה להיות כלי מרכזי בתמיכה הרגשית והמקצועית שלי ושל הקולגות".
במטח מעידים כי הפתרונות הטכנולוגיים שהציע הפרויקט הוכיחו את כוחם ככלים חשובים ביצירת חוסן קהילתי והבטחת המשך הלמידה: "העוצמה שהפגינו אנשי הוראה, גם כאלה שמושפעים ישירות מהמלחמה, והיכולת להתאים את עצמם למציאות המשתנה, מצביעות על כך שהפרויקט גדל להרבה מעבר לכלי עבודה". המורות מצליחות להתמודד עם המציאות המורכבת של מלחמה בעזרת התמיכה החברתית והמקצועית שסיפקו אחת לשנייה, והוכיחו שגם קהילות וירטואליות יכולות לשמש כלי עוצמתי ליצירת קהילות תומכות.