בלעדי ל"מעריב": ראשי רשויות מקו העימות קיימו הבוקר (שני) פגישה עם שר החינוך יואב קיש ועם מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, על רקע פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא. ראשי הרשויות, בראשות יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ', מסרו כי אינם מוכנים לפתוח את שנת הלימודים "נוכח הסכנה הביטחונית ביישובי האזור". במהלך הישיבה, הפעיל דוידוביץ' אזעקה מוקלטת במפתיע, כדי להמחיש לבכירי הממשלה והצבא את תחושות תושבי הצפון: ״כמעט עשיתם במכנסיים, איך כולכם קמתם מהר. עוררתי מהומה בכוונה כדי שתבינו מה חווים הילדים שלנו כבר 11 חודשים״.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חלק מראשי המועצות הצהירו כי בכוונתם לפתוח את שנת הלימודים בבתי הספר ביישובים הלא מפונים, כמו בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, ואילו אחרים הבהירו כי אינם מוכנים לפתוח במתווה הנוכחי את שנת הלימודים, ובהם משה דוידוביץ ועמית סופר.

בפתח הישיבה, דוידוביץ׳ הטיח דברים קשים בפניי שר החינוך קיש: ״הממשלה הזו תירשם בספר ההיסטוריה כמי שהפקירה את ילדינו. אם אני מקבל טלפון משר בשעה 9 בבוקר אחרי שהוא יוצא מתוך ישיבת הקבינט ואומר לי ששרים מתחננים לראש הממשלה להמשיך את הפעולה בלבנון, וראש הממשלה עוצר את הפעולה הזאת, אז אתם מפקירים אותנו, אתם זורקים אותנו לכלבים״, אמר. 

יואב קיש (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
יואב קיש (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

הוא המשיך: ״אנחנו לא נחשבים בעיניי הממשלה, אנחנו בובות על חוטים, ולכן אני החלטתי לא לתקשר עם הממשלה. אני לא אאפשר פתיחת שנת לימודים בבתי ספר וגני ילדים ומוסדות חינוך לא ממוגנים, במקומות שבהם אין בתחנות הסעה מיגוניות או במקומות שצה״ל לא יודע לתת תשובות ולאשר שהוא יכול להגן על הצעירים. אני לא אשן בלילה אם ילד או ילדה ממטה אשר ייפגעו כתוצאה מהזילות הזאת״.

שבוע לפתיחת שנת הלימודים: יותר מרבע ממוסדות החינוך אינם ממוגנים
צה"ל שיבש את המתקפה למרכז: אבל מה עם תושבי הצפון? | שקד שדה

״אנחנו התרענו, דיברנו וצעקנו בתקשורת על נושא המיגון בחמש השנים האחרונות. אמרנו - וקיבלנו אפס. אני מדבר עכשיו בשם כל ראשי הרשויות בצפון, קיבלנו כלום. מתי התחילו להתעורר? רק עכשיו - בתוך המלחמה הזו. יש לי במועצה בית ספר יסודי ועל יסודי, וגני ילדים שהם כלל לא ממוגנים".

"אם הממשלה לא ידעה לתת תשובות עד עכשיו - אז עכשיו שתתן תשובות. אנחנו מדברים ומדברים כמו הכלבים שנובחים - כשהשיירה עוברת. אותי מעניינים התושבים שמתו בגלל המלחמה הזו, לא מעניין אותי דבר מלבד התושבים שלי".

לאחר שנפגש דוידוביץ עם שר החינוך, יואב קיש, אמר: "נכנסתי לפגישה הזאת עם תחושות מעורבות. היה לי פחות ציפיות מהישיבה הזאת, יותר רצון עז להגיד את התחושות והתסכולים של התושבים שמפונים כבר 11 חודשים ונמצאים ללא תקווה וייעוד או יעד בחזרה לביתם. אמרתי לשר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שאנחנו לא נאפשר את פתיחת שנת הלימודים במוסדות חינוך".

"כל עוד אין פתרונות הולמים, או שנמצא פתרונות חלופיים או שלא נפתח את שנת הלימודים. ההעדפה שלי היא למצוא פתרון אחר ולא להשבית את פתיחת שנת הלימודים".

"חלק מהתשובות שקיבלנו מספקות, אך לא לכל מה שקשור לפערי מיגון שאין להם מענה כרגע. המציאות התפוצצה לנו בפנים וגרמה לכך 'שכל אשר יגורתי בא לי'. זאת מציאות בלתי נתפסת שהתפוצצה לנו בפנים".

"אם חלילה היו עפים רקטות לתל אביב, אין לי ספק שהתשובה בלבנון או המענה ללבנון היה אחר לגמרי ממה שניתן לנו אתמול. אני בטוח שלא רק דרום לבנון, אלא גם דחיא, בקעה וביירות היו מופגזות כמו נמל חודיידה בתימן".

ילדים שוכבים ומגינים על הראש בזמן אזעקה בצפון (צילום: רעות נון)
ילדים שוכבים ומגינים על הראש בזמן אזעקה בצפון (צילום: רעות נון)

הוא סיכם: "אותי מעניינים הילדים שמרטיבים בלילה במיטה, הילדים שלא יוצאים מהממ״דים מתחילת המלחמה. לכם הממשלה - אין יעד, מועד או שום הגדרה או אסטרטגיה למתי תושביי יחזרו הביתה. יש לכם הרבה מס שפתיים, אמירות אגב וכמו שאתם באים - ככה אתם גם הולכים ומשאירים אותנו לבד״.

בני בן מובחר, ראש מועצת מבואות החרמון, סיכם גם הוא את הפגישה עם קיש: "הדאגה לפתיחת שנת הלימודים היא נכונה גם בקטע הביטחוני וגם בקטע הפדגוגי. אנחנו צריכים לתת מענה להורים שיוכלו להיות רגועים ושקטים שהילדים שלהם מגיעים לביה"ס ולמדים כמו כל תלמיד במדינת ישראל, במיוחד בין גדרה לחדרה, שיוכלו לקבל תכנים ועומק כדי לסיים שנת לימודים כמו שצריך".

"יש בעיות, אבל אנחנו במבואות החרמון התכוננו להגדלת בית הספר היסודי בעוד עשר כיתות שמלאות עד אפס מקום, תלמידים שהגיעו מאזור דרום המועצה וממועצות אחרות. אנחנו מקבלים את כל הילדים שהגיעו חזרה לגור בצפון".

בתוך כך, בסוף השבוע התריעו בשלטון המקומי כי 26% ממוסדות החינוך ברחבי הארץ, בהם לומדים כ-472 אלף תלמידים, עדיין אינם ממוגנים כראוי. מהפילוח עולה, כי בירושלים פערי המיגון במוסדות החינוך עומדים בירושלים על כ-35%, בחיפה – כ-33%, בגוש דן – כ-31% ובאזורי המרכז והשרון, הצפון והדרום – כ-20%.