תנועת "הרבעון הרביעי" שהוקמה לפני כשנתיים על רקע משבר הלכידות וקריסת האמון בחברה הישראלית ושמה למה למטרה לשנות את המציאות הפוליטית, הקימה במסגרתה את "הנהגת מורים" המורכבת מאנשי ונשות חינוך אכפתיים ומגוונים, המבקשים לקדם שינוי מלמטה במערכת החינוך הישראלית. הנהגת המורים מונה כיום מעל 500 פעילים ופעילות. מובילה אותה ד"ר גלי נהרי ולצידה כ–25 פעילים מובילים של תנועת "הרבעון הרביעי".

לקראת שנת הלימודים ניסחה הנהגת המורים של התנועה מסמך נקודות "לקידום מערכת החינוך כמערכת המקדמת לכידות ואמון" ממנו אנחנו מביאים כאן לראשונה והוא כולל בין היתר: הקמת מועצת חינוך לאומית לעיצוב מדיניות אסטרטגית של מערכת החינוך, הכנסת תכנית לימודים המקדמת סיפור ישראלי משותף, הקמת הנהגת מורים ארצית מגוונת שתהיה מורכבת מכלל הזרמים ותהווה גוף מייעץ למטה משרד החינוך, הסדרת זרם משלב במערכת החינוך כזרם חמישי במערכת שיהווה שילוב של האחרים, פריצת מסגרות הלמידה וקידום חינוך הוליסטי ושינוי תהליך הכשרת המורים בצורה משלבת בין המגזרים השונים תוך יצירת הסיפור הישראלי המשותף.

ד"ר נהרי, ראש הנהגת המורים וסמנכ"לית במשרד החינוך לשעבר, מסבירה:  "יצאתי ממטה משרד החינוך עם הבנה שהשינוי יוכל לבא רק מלמטה- מהשטח. המטה במשרד כבול ביותר מדי כבלים ויש משבר אמון בין הציבור של המורים והמנהלים לבין המובילים של מערכת החינוך. כולם מזהים כבר שנים את הקשיים במערכת ויודעים לומר שחייב להיות שינוי במערכת החינוך שיחזיר לה את הרלוונטיות והמשמעותיות גם למורים ולמנהלים וגם לתלמידים ולציבור בכלל. אבל זה לא קורה. אנחנו מציעים להתחיל את השינוי מהאנשים שמובילים את המערכת כמנהיגים חינוכיים – חברתיים כי המורים והמנהלים הם הלב של המערכת".

שניאור רוכברגר (צילום: אוהד רומנו)
שניאור רוכברגר (צילום: אוהד רומנו)

שניאור רוכברגר, ממובילי הנהגת המורים בתנועת ״הרבעון הרביעי״, מוסיף: "כאיש חינוך חרדי, בן אחד מה'שבטים' של הציבור הישראלי אני יודע שיש בידינו שליחות גדולה.  המורים והמורות החרדים, מתוקף תפקידם, מסוגלים להציג נרטיב מאחד ומגשר. את המסוגלות הזו תפקידנו לחדד ולחזק. כאשר אנו פועלים יחד, אנו יכולים ליצור גל של שינוי חברתי, להשפיע על השיח הציבורי ולחזק את מעמד המורים בעיני החברה".