בברלין התקיימה השבוע ועידת רבני אירופה במסגרתה רבנים ומנהיגי קהילות קיבלו כלים כיצד להסביר מהי יהדות. סגן אלוף במיל' ירון בוסקילה, מנכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", הרצה בוועידה ובשיחה בלעדית ל"מעריב" חשף כי "בנובמבר 2022 הזהרנו את מערכת הביטחון מפני אפשרות של מתקפה של חמאס נגדנו כמו זו שקרתה בשבעה באוקטובר, אבל לצערנו לא פעלו למנוע התקפה כזו".

בעיני בוסקילה החינוך הפנימי חשוב. הוא סבור כי אי אפשר להילחם בתודעת חוץ אם אנחנו בעצמנו לא יודעים על מה אנו נלחמים. חשוב להביא ידע וניסיון כדי להילחם ושהתקשורת תהיה ניטרלית. "אני מקווה שאנשים יקבלו בכנס חשיפה, שיצאו לקהילות ויפעלו למען התודעה", אמר.

בוסקילה גם העביר מסר לישראל: "כשחזרתי ב-8 באוקטובר ראיתי כמויות של ישראלים שפשוט קמו והגיעו לעזור ולתמוך. החיבור של ישראל ללא מחנות היה יוצא דופן, ללא מטרה, רק לתת לישראל. חשוב שנשמור על זה ונמשיך ככה כדי שנוכל להילחם לתודעה בישראל ובעולם על ישראל".

הרב באלה, הרב הצבאי הראשי של גרמניה, אמר ל"מעריב": "אני עובד כבר למעלה מ-15 שנה גם כרב קהילה. הרב של מדינת סקסוניה הפדרלית הוא גם רב צבאי פדרלי. התפקיד שלי הוא לדבר עם נציגים לא יהודים של המדינה והצבא. ברור שזהו אחד הממשקים החשובים ביותר שבהם עשויים להיפגש יהודים ולא יהודים בחברה שלנו. עבור פגישות מסוג זה צריך להיות מאומן באמת כדי לדעת איך אתה ניגש לדברים האלה. ברור שבשנים האחרונות יש לי יותר מ-15 שנות ניסיון בתחום הזה, אבל אני אצטרך להיות מאוד כנה. תוך קצת פחות מיום אחד בברלין, בסמינר של ה-CER לשגרירים יהודים, שמעתי היבטים שלא חשבתי עליהם קודם".

"עבורנו, ב-15 השנים האחרונות, הייתה הרבה למידה מתוך עשייה, אבל  לעולם לא מאוחר ללמוד, ואני מרגיש זכות. אני באמת מאמין שאנחנו מקבלים כלים שימושיים כדי להראות שהיהדות נמצאת כאן, חיה, תוססת, והיא רלוונטית למאה ה-21. זה משהו שאנשים צריכים להבין. זה חלק מהחברה שלנו, וכולנו שלובים זה בזה. זהו כלי מדהים, וברצוני להביע את תודתי הגדולה ביותר ל-CER ולהנהגתו, הנשיא הרב גולדשמידט, המנכ"ל מר גדי גרוניך ומנהל התוכניות, הרב באסק, על ארגון סמינר בסיסי כזה. אני באמת מאמין שזה הולך לרומם את העבודה שלנו לשנים הבאות".

הרב באלה (יושב) (צילום: אלי איטקין, ועידת רבני אירופה)
הרב באלה (יושב) (צילום: אלי איטקין, ועידת רבני אירופה)

הרב שמעון לוין - רב בדיסלדורף, שגם השתתף בוועידה, אמר למעריב: "כרב אני חייב לדבר לקהלים מגוונים. מאז המלחמה, העבודה והמצב בגרמניה משתנים. מקווה שהכלים שקיבלתי כאן ייתנו לי את האפשרות לעשות את העבודה שלי".

העיתונאי קריסטוף סטארק מ-DW העביר הרצאה על השפעת המדיה על התודעה. "תוכנית שגרירות יהודית הינה תוכנית חשובה. אנו רק לומדים עכשיו את השוני הרב שקיים בין זרמי היהדות השונים ובשביל שנוכל לדווח כמו שצריך בלי הכללה אנו חייבים ללמוד את זה. כשמכירים מבינים שאין הרבה שוני".

אלקס האריס, מנהל תוכנית Unpacked של חברת Open Door Media: "אנו חברה גלובלית שעובדת עם מעל ל-100 מדינות, מורים ואנשי חינוך יהודים וגם לא יהודים במטרה להנגיש תוכניות על יהדות. כאשר יצרו איתנו קשר מ-CER התרגשנו מאוד לעבוד איתם ולספק חומרים שהם יכולים להשתמש בהם בתוכנית השגרירים שלהם. אז הרעיון הוא שיש רבנים שהולכים להיכנס לקהילות שלהם ולהיפגש עם חברים לא יהודים מהקהילות סביבם. אנחנו עוזרים לספק להם שפה וחומרים של איך לדבר על הרעיונות האלה, בין אם זו היסטוריה יהודית, בין אם זו ישראל, בין אם זו אנטישמיות. הרבנים האלה הם בני אדם מדהימים, מחנכים מדהימים, והם רגילים לדבר עם הקהילות שלהם. רצינו לעזור לספק שפה ותוכן שהם יכולים להשתמש בהם, במסגרות שונות, במיוחד עם לא יהודים, כדי להביא את זה לקהל הרחב ביותר שאפשר".