הוועידה שנערכה בתל אביב ריכזה יחד בכירים מהממשלה ומהמגזר העסקי, שהתכנסו לדון באתגרים המשמעותיים מולם ניצבת המדינה ובדרכים לשיקום הכלכלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. באירוע השתתפו דמויות מפתח מהזירה הפוליטית והכלכלית, לצד מומחים מובילים בתחומי הכלכלה והתשתיות. יחד הם דנו באסטרטגיות ובפתרונות שנועדו להבטיח את חוסנה הכלכלי של ישראל בעתיד הקרוב והרחוק, תוך שימת דגש על פיתוח תשתיות אנרגיה ותחבורה כחלק בלתי נפרד מהתאוששות המדינה.
בין החברות שהשתתפו באירוע, הייתה גם Gadfin הישראלית - חברה חדשנית שמתמקדת בפיתוח כלים אוויריים בלתי מאוישים (רחפנים) לטווחים ארוכים. המוח שמאחורי המהפכה המתהווה בתחום הוא איל רגב, מנכ”ל ומייסד החברה. “עבדתי בתעשייה האווירית כ־15 שנה”, מספר רגב. “זכיתי שם בפרס המנכ”ל. לכן, כשבאתי ב־2006 עם רעיון הזוי לחלוטין לזמנו, של כניסה לעולם של רחפנים למשלוחים, הקשיבו לי”. בהמשך דחף רגב לפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים שממריאים ונוחתים אנכית (E־VTOL). “באותו זמן חשבו שהשתגעתי”, ממשיך רגב. “אבל אני הבנתי שלשם עולם התעופה הולך”.
סוסי עבודה
אחרי שהבין שהדרך היחידה לגרום לחלום שלו לקרום עוד וגידים לא נמצאת בתעשייה האווירית, החליט רגב להקים את Gadfin. “החברה שלנו מתמקדת בפיתוח כלי טיס ייחודיים עם יכולות שלא היו קיימות לפני כן”, הוא מסביר. “הכיוון שלנו הוא B2B, עבודה מול מרכזים לוגיסטיים, ובעיקר בתחום הרפואי, כאשר אנחנו מביאים פתרונות חדשים ויעילים במיוחד להעברת סחורות וציוד”.
עם טווח טיסה חסר תקדים של עד 250 ק”מ, ה־VTOL's הקטנים ביותר של Gadfin מסוגלים לשאת עד שמונה ק”ג, והגדולים ביותר - עד 150 ק”ג, מה שהופך אותם לדברי רגב לסוסי עבודה אמיתיים. “עם מנועי בוכנה אפשר להגיע ליכולות גבוהות יותר, אבל הם יוצרים הרבה רעש וזיהום”, מציין רגב. “הפתרון שלנו שקט, בעל עלות תפעולית נמוכה ולא מזהם. אלו בדיוק התכונות שמחפשים היום בעולם האזרחי”.
החברה פיתחה מערכת אספקת אנרגיה מבוססת מימן, שנחשבת לאחד הפתרונות הנקיים ביותר הקיימים כיום. הטכנולוגיה החדשנית של Gadfin מאפשרת לקחת מימן וחמצן ולהמיר אותם לחשמל, כך שהפליטה היחידה מהרחפנים היא מים טהורים. “הצלחנו לפצח בדיוק איך לעבוד עם סוג הכלי הזה, כולל כל הזנב הלוגיסטי שלו. אנחנו גם לא תלויים בשום חומר גלם”, מספר רגב בגאווה, ומסביר שהטכנולוגיה מציעה
פתרון בר־קיימא ונגיש גם באזורים מבודדים.
כשנשאל איזו נישה למעשה הם ביקשו למלא, רגב מסביר שהרחפנים שלהם מתמקדים במשלוחים בגודל בינוני. “נכנסנו למרווח שבין משלוחי ענק למשלוחים בסדר גודל הקטן ביותר, מה שנקרא מיד־סייז”, הוא אומר ומציין שהמטוסים הגדולים של החברה משמשים כתחליף למשאיות קלות. לדבריו, “המשאיות האלו פועלות על סולר – הדלק הכי מזהם שיש”.
משלוח לכל בית חולים בתוך שעה
הרעיון של Gadfin מציע לא רק הפחתה משמעותית בזיהום האוויר אלא גם הקלה על עומסי התנועה בכבישים. השימוש ב־VTOL מבוססי מימן עבור משלוחים מקומיים לא רק מציע פתרון יעיל מבחינה כלכלית, אלא גם מסייע בצמצום הפליטות המזהמות, דבר שצפוי לעניין עוד ארגונים שמחפשים דרך להפוך לירוקים יותר.
Gadfin, שעוד לפני המלחמה שיתפה פעולה עם שראל, החברה הלוגיסטית הרפואית הגדולה בארץ - במסגרת חוזה משלוחים לחמש שנים - וסיפקה פתרונות תחבורה מהירים לבתי חולים, הפכה כמעט בן לילה לתקווה הגדולה של בתי החולים בעת חירום. “בימים אלו, וביתר שאת, בעקבות המלחמה, אנחנו מקימים מערכת שמחברת את שראל לכל בתי החולים הגדולים בארץ בתוך שעה”, מתגאה רגב. “משרד הבריאות אפילו ביקש מאיתנו להרחיב את הקווים שלנו גם לצפון הרחוק, והכלים שלנו מסוגלים לבצע את המשימות הללו גם בתנאי מזג אוויר קשים”. רגב מרחיב ומסביר כי “במרחב האווירי יש סיכוי אפסי שאחד מהכלים שלנו ייפגע במקרה של מתקפת טילים, והם יכולים לספק פתרון למשל במקרה של חסימת דרכים ראשיות”.
עם הצלחת הטכנולוגיה והרחבת פעילות החברה, Gadfin ממשיכה לשאוף קדימה ומפתחת תחנות רובוטיות שיביאו לשיפור נוסף בניהול הלוגיסטיקה האווירית. רגב מסביר שהתחנות הללו יחליפו את צוותי התחזוקה על הקרקע ויאפשרו למטוסים לפעול ביעילות מירבית.
“אנחנו עכשיו בתהליך הקמה של תחנות רובוטיות שיחליפו את צוות התחזוקה על הקרקע. תחנה כזו יכולה לאפשר לי ליצור רשת אספקה יעילה של סחורות בכל מקום”, אומר רגב ומדגיש את הפוטנציאל העצום של הרשתות האוטומטיות להקטנת התלות בתשתיות מסורתיות. התחנות הרובוטיות יאפשרו למטוסי החברה לבצע תדלוק ותחזוקה בצורה אוטומטית לחלוטין כמעט בכל נקודה.
“כשרואים את הטכנולוגיה, מבינים את הפוטנציאל”
אחד הפרויקטים הבולטים של החברה עליו סיפר רגב מתרחש בקרואטיה, שם Gadfin עושה היסטוריה ומקימה בימים אלו רשת משלוחים פורצת דרך שמחברת את 50 האיים של המדינה. “אנחנו מדברים על 140 מטוסים, שיבצעו בשיא כ־300 משלוחים ביום”, הוא מתאר. “הפרויקט הזה מכסה כ־30% מהאספקה לאיים של קרואטיה, וזה המיזם המסחרי הראשון והגדול בעולם בתחום הרחפנים להובלה לוגיסטית”.
המסע של רגב, שמתפרס נכון לעכשיו מקרואטיה עד טקסס, שם החברה הציגה לאחרונה תצוגת תכלית מרשימה למדי עבור חברת הענק Wallmart, לא חף מאתגרים. הגדול שבהם הוא הפחד האנושי המובנה מהלא־נודע. “זו טכנולוגיה חדשה ולא מוכרת, אבל ברגע שרואים אותה בפעולה - מבינים את הפוטנציאל שלה”, אומר רגב. הוא מדגיש את המומחיות של הצוות בחברה, שמורכב מאנשי מקצוע מובילים בעולם בתחום האווירודינמיקה, בקרת טיסה ואלקטרוניקה: “לחברה יש תקן AS9100D, שעומד בסטנדרטים גבוהים מאוד של פיתוח ואיכות, אנחנו לא סתם חברה שמשחקת עם רחפנים”.
החזון של רגב ושל חברת Gadfin לא רק מייצג פריצת דרך טכנולוגית, אלא גם מגדיר מחדש את העתיד של לוגיסטיקה אווירית ופתרונות תחבורה מבוססי אנרגיה ירוקה. בין אם מדובר במשלוחים קריטיים לבתי חולים בישראל בעת מלחמה או באספקת סחורות לאיים מרוחקים בקרואטיה, Gadfin מציגה חזון ייחודי ואסטרטגי שמחבר טכנולוגיה פורצת דרך עם מציאות לוגיסטית מורכבת. הפתרונות המתקדמים של החברה עשויים להפוך לנחלת הכלל ולשנות את האופן שבו מטופלים משלוחים בכל רחבי העולם.
בזכות השקעה מתמשכת בטכנולוגיה ובחדשנות, לצד הבנה עמוקה של הצרכים האמיתיים של שווקי היעד שלה, Gadfin מבססת את מעמדה כשחקנית מפתח בשוק הגלובלי. רגב מסיים באופטימיות לגבי העתיד: “אנחנו פותחים אפשרויות חדשות שלא היו קיימות לפני כן, ומביאים פתרונות תחבורה אווירית שמתאימים לעידן המודרני. זהו שינוי שעתיד להשפיע על העולם הלוגיסטי כפי שאנחנו מכירים אותו”.בבב
הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם חברת Exodigo