בהתקפה שבוצעה בשבת בבוקר, יותר מ-100 מטוסים ישראליים תקפו 23 יעדים באיראן, כך מדווח וול סטריט ג'ורנל. על פי גורם ישראלי שצוטט בעיתון, כל ארבע סוללות טילי הנ"מ המתקדמות מסוג S-300 שהיו ברשות איראן בטהרן הושמדו במהלך התקיפה.

מערכת ה-S-300, שסופקה לאיראן ב-2016 לאחר עיכוב של כמעט עשור, היוותה את ליבת מערך ההגנה האווירי של המדינה. המערכת הרוסית המתקדמת, שעלותה כ-800 מיליון דולר, מסוגלת ליירט מטוסי קרב, טילי שיוט וטילים בליסטיים בטווח של 200 ק"מ ובגובה של 27 ק"מ. בעקבות העיכוב באספקת המערכת הרוסית, פיתחה איראן מערכות מקומיות כמו "באוור-373" ו"חורדאד-15". למרות ההשקעה הנרחבת בשדרוג יכולות ההגנה האווירית, מומחים מעריכים כי עדיין קיימים פערים משמעותיים במערך, במיוחד אל מול תקיפות משולבות.

"עצם הפעולה היא פגיעה משמעותית"

דובר צה"ל ומפקד ההגנה האווירית לשעבר, תא"ל (מיל') רן כוכב, שפך אור נוסף ב-103FM על התקיפה ועל משמעותה. "מערך ההגנה האווירי האיראני הוא סיפור מיוחד משום שיש בו גם סוללות אמריקניות ישנות, וגם סוללות יחסית חדשות – S300 ואחרות שהם רכשו וקיבלו מהרוסים, וגם כמובן תותחי נ.מ, ונ.מ קצר טווח שנפגעו פחות בתקיפה האחרונה. מערך הגנה אווירית כזה שחוטף פגיעה משמעותית, גם באמצעי הגילוי וגם באמצעי השיגור מקלף חלק מהיכולות האיראניות, עוד לפני תקיפה משמעותית אם נרצה כזו במתקני יצור טילי קרקע-קרקע או במתקני נפט, אנרגיה ואחרים", הסביר בפתח דבריו.

"חלק מהמקומות אפשר לתקן, חלק אפשר לייבא מהר – הרוסים והצפון קוריאנים מאוד פעילים, וחלק אפשר לייבא בתהליכים ארוכי טווח. אומר בזהירות שכוחם עוד במותנם, זה לא שהבוקר אין להם מערך הגנה אווירית בכלל והם חשופים לגמרי", הדגיש.

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm