אחרי חודשים של שקט יחסי פקד את העיר פתח תקווה בשנה האחרונה, או יותר נכון, מאז פברואר האחרון, גל אירועי פשיעה חמורים אשר חשף כנופיות פשיעה הפועלות בעיר ובמסגרת היריבויות ביניהן לא רחוק היום מהפיגוע הפלילי שיסעיר את העיר ויגבה מחיר בנפש של תושבים חפים מפשע.

תחושת הביטחון, חשוב לציין, אבדה כמעט לגמרי למרות פעילות העירייה שכללה הגברת כוחות הביטחון, הרחבת סיירי האופנועים והקמת יחידת ביטחון עירוני לצד יחידה טקטית כל זאת בנוסף לשיטור העירוני. 

בסופו של יום העבריינים לא עושים חשבון ברגע שהסכסוך ביניהם מתחיל להתעבות וככל שגורם אחד מטיל אימה על גורם אחר ומהווה סכנה לחייו, התגובה והנקמה מגיעות בכל שעה נתונה מבלי לבדוק האם חפים מפשע חולפים באזור.

מרבית מתוך 11 האירועים שהתחוללו בתשעת החודשים האחרונים מאז פברואר קשורים אחד בשני, ועדיין המשטרה בעיר לא מצליחה לשים קץ לתופעה החמורה שרומסת את ביטחון הציבור ופוגעת אנושות באמון הציבור במשטרה.

"אין ביטחון פשוטו כמשמעו. אנחנו כתושבים מרגישים שכל יום זה יכול לקרות ליד הבית שלנו", אומרים תושבים בעיר.

גורמים מעולם הפשע המעורים בפרטי הסכסוך בין הכנופיות מציינים כי "יש פה יוקרה וכסף. נכנסו לכאן 'שחקנים' מחוץ לעיר כדי לתת גב כביכול לעבריינים המקומיים וזה יצר בלאגן גדול. עכשיו כולם נגד כולם, במסגרת הקם להורגך השכם להורגו". 

אותם גורמי פשיעה שמעורבים בסכסוכים הללו, נאבקים בכל הכוח תוך שימוש במטעני חבלה, רימוני רסס ואמצעי לחימה (אמל"ח) שונים ומגוונים כדי לבסס שליטה ולהגיע אל המטמון הגדול שכל המעורבים מחפשים אחריו או שומרים עליו בכיליון עיניים ובחירוף נפש.

כיוון שמדובר בכסף גדול נכנסו לתמונה גם עבריינים לא מבוטלים, חלקם אינם מתושבי העיר והם נותנים גב לעבריינים המקומיים במסגרת המלחמות ביניהם. 

גם הערבים הדומיננטיים נכנסו לפתח תקווה והם משמשים כמוציאים לפועל של חלק מהאירועים, כך עולה. 

כדי להמחיש את חומרת המצב ולתאר את הפשע המשתולל ברחובות ניגע בקצרה באירועים שפקדו את העיר מהימים האחרונים ועד שבעה בפברואר בשעות הצהריים כשמטען חבלה התפוצץ ברכב ברחוב ברנדה שבמרכז השקט של העיר ובמקום מצא את מותו יצחק סרוסי, צעיר מקומי, באירוע שהצית את היריבות הפלילית בין המעורבים ופתח את המלחמה ביניהם. 

ביום ה-22.10 זיהו עוברי אורח מטען שהוסלק בין השיחים ליד חומה בכניסה לבניין מגורים ברחוב משה סנה פינת איסר הראל בשכונת אם המושבות החדשה בפתח תקווה. המטען במשקל ק"ג אחד נוטרל על ידי חבלן משטרה שהוזעק למקום ובדרך נס נמנע אסון כבד נוכח העובדה שלבד מעבריין מקומי באזור מתגוררים ילדים רבים.

גורמים בעולם הפשע המקומי מספרים כי היעד מוכר למשטרה, אולם הוא עצמו אינו קשור לסכסוך בין כנופיות הפשע בעיר, אלא נקלע לתוכו בנסיבות אישיות לכאורה. הוא לא מעורב באירועים לכאורה אבל הוא נרדף בשבועות האחרונים שעה שגם ניצל מאירוע ירי שבוצע לעברו לפני מספר שבועות.

חשוב להדגיש כי הרצון לפגוע ביריב מוביל את הסכסוכים הללו אל המרחב הציבורי ואפילו אל בנייני המגורים שבהם מתגוררים חלק מאותם עבריינים תוך ביצוע פעילות פלילית שיש בה כדי לסכן אוכלוסייה רחבה יותר שאינה קשורה לסכסוך המדמם. 

אל אירוע הנחת המטען קדם ביומיים פיצוץ מטען ברכב ברחוב דגל ראובן פינת צה"ל שבשכונת רמת ורבר בעיר. הרכב בער כולו ואיש לא נפגע. תחילה עלתה סברה כי מדובר באיום שהועבר לבעלי הרכב, אלא, שגורמי הפשיעה יודעים בדיוק מה קרה מאחורי אותו פיצוץ שמקורו בתאונת עבודה. 

גם למשטרה הגיע המידע לפיו מהרכב פרקו שלושה צעירים שניות לפני שהמטען התפוצץ. ישנם הטוענים כי בעת שנשאו את המטען ברכבם החלו הצעירים לשמוע צפצוף שהלחיץ אותם והם זינקו החוצה. שניות לאחר מכן אירע הפיצוץ וחייהם ניצלו בנס. לטענת אותם גורמים "השלושה היו בדרך להצמיד את המטען לרכב של עבריין מקומי מוכר מאד שהטיל עליהם אימה לאחרונה בעקבות אירוע אחר שהתחולל במהלך השנה האחרונה. הם רצו להסיר את המטען והתכוונו לאסוף מטען נוסף שאותו המשטרה נטרלה".

האירוע הזה הסתיים ללא נפגעים אולם הוא חולל סערה רבתי נוכח עוצמת הפיצוץ שהרעידה חצי מהעיר ואפילו את קריית אונו הסמוכה. "זה היה פיצוץ מטורף. הבת שלי זינקה מהמטה בעקבות הרעש וההדף. אירוע כזה לא היה משאיר סיכוי לאף אחד, הוא נועד כדי לחסל", אומרים תושבים שמתגוררים בסמיכות. 

נזכיר כי לוחמי האש שהצליחו להשתלט על האש בחלוף כחצי שעה, ערכו סריקות ובדיקות אולם ברכב לא נמצא איש. 

שבוע קודם לכן ב-13 באוקטובר סמוך לאותה זירה הושלך רימון רסס לעבר בלון גז של יחידת דיור ברחוב דגל ראובן, ולבד מנזק שנגרם לתשתית הגז לא היו נפגעים באותו אירוע, מה גם שהדייר המתגורר במקום שהה באזור אחר מחוץ לעיר.

גם כאן המשטרה הגיעה לאחר האירוע, אספה ממצאים ופתחה בחקירה. בינתיים המעורבים הגיעו להבנות ביניהם.

האירוע הזה אינו קשור לסכסוך הגדול בין הכנופיות בעיר אולם הוא מהווה הוכחה לקלות הבלתי נסבלת בהשגת האמל"ח על ידי מחוללי הפשיעה. 

אגב, במסגרת אותו סכסוך בין כנופיות הפשע בפתח תקווה נפצעו  ב-18 ביולי באורח קשה ובינוני שני צעירים שהיו ברכב בעת שמטען התפוצץ במהלך נסיעתם ברחוב משה נקאש בשכונת כפר גנים ג' סמוך לביתו של בעל הרכב בפועל שהתחבר אל אותו סכסוך כביכול. 

"המטען היה מיועד אליו והוא פוצץ שניות קודם שאמור היה לקבל את הרכב ובכך ניצלו חייו. הפצועים מזוהים איתו כך שברור שהייתה כאן מטרה", אומרים גורמים המעורים בפרטי הסכסוך. 

המשטרה כמו באירועים הקודמים ובאילו שלאחר מכן, הגיעה לזירה, אספה ממצאים ופתחה בחקירה.

המעורבים לא בוחלים באמצעים ומנסים לפגוע בכל מי שמצטרף או מזוהה עם הכנופיה היריבה. 

כך קרה ב-9 ביוני 2024 שעה שרימון רסס התפוצץ בחדר המדרגות של בניין מגורים ברחוב אהבת ציון בשכונת שעריה ולמעט נזק שנגרם ללובי הבניין לא היו נפגעים. 

רימון הושלך לבניין בפתח תקווה (צילום: ללא)
רימון הושלך לבניין בפתח תקווה (צילום: ללא)

המשטרה אספה את שרידי הרימון והזהירה את אחד הדיירים המתגוררים במקום שהרימון ככל הנראה כוון עליו אולם לא מעבר.

נציין כי יומיים לאחר מכן בוצע ירי תגובה לעבר בית בשכונת עמישב כחלק מאותה יריבות שמשתוללת בעיר. 

כאן וכאן בשני האירועים האמורים, ההיסטריה שנגרמה בקרב הציבור והפחד שחוללו אותם מקרים שאחד מהם תועד במצלמות האבטחה של אותו בניין, מהווים טראומה. "אם מישהו מהמבוגרים או הילדים היה יוצא מהמעלית ומדובר ב-21:00 בערב בסך הכל הם היו נהרגים. אנשים יוצאים לספורט בשעה הזאת. לאן הגענו?", זעמו תושבים המתגוררים ברחוב אהבת ציון. 

ב-29 במאי התחולל אירוע פלילי נוסף שאינו קשור לאותו סכסוך אבל גם מקורו בנסיבות פליליות. מדובר ברימון הלם שהתפוצץ בבניין מגורים ברחוב חיים זכאי בשכונת כפר גנים ג, שבו מתגורר איש העסקים דודי אפל. גם באירוע זה שנועד לשגר מסר איום, לא נרשמו נפגעים. 

שבועיים קודם לכן ב-15 במאי התפוצץ רימון הלם שהושלך לעבר בניין מגורים בשכונת הדר גנים ואשר יועד ככל הנראה לעבר דייר המתגורר במקום. נזק רב נגרם ללובי הבניין שספג פגיעה קודמת בדצמבר 2023. 

אירוע נוסף התחולל יממה קודם לכן ב-14 במאי עת רימון הלם הושלך לעבר בית בשכנת אם המושבות בעיר, התפוצץ על המדרכה וגרם לבהלה רבה. 

ב-9 באפריל נזרק רימון רסס לעבר בניין ברחוב הרב פינטו בעיר ונזק רב נגרם ללובי הבניין בו התגורר יעד של חלק מהעבריינים. בעקבות האירוע האמור הצליחו חוקרי משטרת פתח תקווה להתחקות אחר חשוד ולהוביל לכתב אישום חמור שהוגש נגדו.

האירוע הזה ליבה את היצרים גם בקרב גורמים באותה כנופיה של הנאשם. "נוצר שם סכסוך פנימי והתחיל גם בלאגן בתוך הכנופיה", אומרים גורמים פליליים. "זה לא ייגמר בטוב לצערנו".

שבועיים קודם לכן ב-25 במרץ נוטרל מטען שהוצמד לרכב בשכונת כפר גנים ג' ואז בעצם חוזרים אל אותו אירוע מה-7 בפברואר שהסעיר את העיר עם חיסולו של סרוסי.

בין לבין חשוב לציין התחוללה הנקמה מחוץ לעיר עם חיסולו של אופק נווה שיצא מחתונה רכוב על אופנוע באזור ראשון לציון, שם נורה למוות על ידי מתנקשים שארבו לו בצד הדרך.