במכתב שנשלח להנהלת בית הספר ולמועצה המקומית מעלה יוסף, פנתה הנהגת ההורים של בית הספר "מעלה הגליל", בעקבות אירוע ביטחוני חריג אמש (שלישי), במהלכו שוגרו רקטות למושב עין יעקב. תלמידי בית הספר היו בדרכם הביתה כאשר נשמעה האזעקה והם נאלצו למצוא מחסה במהירות, חלקם תוך שניות ספורות מהתרעת צבע אדום. האירוע הדגיש את חוסר הביטחון בו מצויים התלמידים, הן במהלך השהות בבית הספר והן בנסיעה אליו וממנו.

מיגון, הסעות וחשש: פתיחת שנת הלימודים בצפון בצל המלחמה

בעקבות האירוע, התכנס פורום ההורים לדיון דחוף, בו נערך סקר בקרב ההורים, שהצביע על כך שרובם (75%) דורשים שינוי מיידי במתכונת הלמידה ובאמצעי הביטחון בבית הספר. בהתאם לתוצאות הסקר, החליטה הנהגת ההורים על השבתת הלימודים ליום אחד במחאה ולמען זעזוע המערכת.

הנהגת ההורים מעלה שלוש דרישות מרכזיות: מיגון מלא של בית הספר - בניית מרחבים מוגנים חדשים ומרווחים בכל רחבי בית הספר, כדי להבטיח את ביטחונם של התלמידים בזמן שהותם במוסד. בנוסף, ההורים דורשים פתרונות למידה מותאמים - מציאת פתרונות חלופיים ללמידה במצבי חירום, כגון למידה היברידית או למידה בתוך היישובים, כדי לצמצם את החשיפה לסיכונים במהלך הנסיעה לבית הספר. כמו כן, הם דרשו גיבוש נהלים ברורים ומפורטים להתנהלות במקרים של אירועים ביטחוניים, כולל שחרור הילדים מבית הספר בצורה מאורגנת ובטוחה ושיפור התנאים במיגוניות.

״אנו קוראים למועצה המקומית לצוות בית הספר לפעול באופן מיידי כדי לשפר את אמצעי המיגון בבית הספר, ובמקביל לתת פתרונות חדשים עד למיגון מלא. לוודא שבית הספר מספק לילדים את הביטחון המלא שהם ראויים לו. חשוב לנו להבהיר שאנו מצפים למענה מהיר, יעיל ומקצועי מצדכם, וכי לא נסכים להתפשר על ביטחון ילדינו״, הכריזו ההורים. בנוסף לדרישות אלו, המכתב קורא לקיים פגישה דחופה עם הנהלת בית הספר והמועצה המקומית כדי לגבש תוכנית פעולה שתספק מענה מיידי לצורכי הביטחון של הילדים.

בשיחה עם ״מעריב״, דניאל אליהו, תושבת מושב עין יעקב ואם לתלמידים בבית הספר "מעלה הגליל", תיארה את החוויות הקשות שחווה עם ילדיה בעקבות המצב הביטחוני בצפון: "אתמול, בעקבות התרעות מגורמי צבא על ירי בזמן הקרוב, בבית הספר החליטו לפנות את הילדים מוקדם מהרגיל - ולשלוח אותם הביתה בהסעות. אני מיד הלכתי לאסוף את ילדיי ברכבי״.

״במקום להוביל אותם למקלטים - החליטו לשלוח את הילדים באוטובוסים הביתה - כאשר מרחף איום הירי. בית הספר לא יודע להכיל את כמות הילדים במקלטים, וההנחייה של הילדים היא לשכב עם ידיים על הראש במבנים הישנים הלא עמידים. בתקופת זמן האחרונה, חיזבאללה לא יורה ליישובים לא מפונים - אלא דווקא לאוכלוסייה אזרחית, אז למה מחכים - שייפול טיל בבית הספר? שיהיה מג׳דל שמס 2?״, מחתה.

״אני לא מבינה את המציאות, את הנחיות פיקוד העורף, שולחים את הילדים שלנו כצאן לטבח״, אמרה. ״לכן, אני ועוד הורים רבים - החלטנו שעד להודעה חדשה ושינוי משמעותי - לא נשלח את ילדינו לבית הספר. היו יכולים להכניס כיתות ממוגנות לבית הספר, היו יכולים לא לפנות ילדים מבית הספר בכזאת בהלה בגלל התרעה שיש באזור אלא להכניס אותם למקלטים. זה פשוט מחדל אחר מחדל - ומישהו צריך לתת על זה את הדין. אחרי מה שעברנו אתמול, שילדיי ניצלו בנס, אני מבינה עד כמה המציאות צריכה להשתנות, ההנחיות צריכות להיות אחרות".

"אני לא מתכוונת לשלוח את ילדיי לבית הספר עד שלא יביאו לשם מבנים ממוגנים. מעבר לזה, יש גם את הסכנה בדרך לבית הספר באוטובוס - נסיעה קריטית ובעייתית. האוטובוסים עצמם לא ממוגנים, בציר נסיעה אחד לבית הספר בכביש צפוף ופקוק, שנחשב לשטח פתוח, לכן לא יופעלו מיירטים אם תהיה נפילה שם. אם אין את היכולת להגן על הילדים שלנו - אל תבקשו מאיתנו ההורים, לשלוח אותם. כרגע חיי ילדיי - הם מעל הכול, לא יהפכו אותנו לעוטף 2. אם בית הספר ופיקוד צפון לא יעמדו בדרישות - מבחינתנו שהילדים לא ילמדו״, סיכמה אליהו.