ג'וליה סאלח נאטור מדלית אל־כרמל היא רק בת 25 וכבר מחזיקה בתואר ראשון ושני בפיזיקה בטכניון, ובימים אלה לומדת תואר שלישי בפיזיקה במוסד היוקרתי.

כבר כאשר הייתה בכיתה י' בתיכון מקיף דרכא דלית אל־כרמל היא עשתה פסיכומטרי וידעה שכשתסיים את בית הספר היא תלמד בטכניון. באמצע כיתה י"ב נרשמה לתואר ראשון בפיזיקה בטכניון ומאז היא מבלה את רוב זמנה במעבדה.

"בדרכא למדתי במגמת אלקטרוניקה ומחשבים 10 יחידות, היו לנו הרבה מורים לפיזיקה והתחלתי להתחבר לתחום. בסוף י"א נשלחתי למחנה קיץ במכון ויצמן במימון בית הספר והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות, ללמוד פיזיקה ולהתמחות באסטרו־פיזיקה". מספרת ג'וליה, שקיבלה מלגה לקידום נשים בחלל מקרן פארסול וספייס IL.

בימים אלה היא עובדת על מערכת גלאים שהמציאה ובנתה, ואותה היא רוצה לשגר לחלל בקרוב. מדובר על מערכת חדשנית שמציעה פתרון שלא קיים עדיין בקרב חוקרי החלל. "הגלאים אמורים לזהות את הכיווניות ואת מקור קרינת גמא, קרינה שנוצרת מכוכבים שהתפוצצו או מחורים שחורים. עד היום אנחנו לא יודעים כלום על הקרינה הזאת ויש עליה רק תיאוריות מאחר שלא קיים מכשיר מספיק מדויק ומהיר שיודע לגלות את הקרינה בכל החלל העצום. המערכת יודעת לגלות את הכיוון של הקרינה ולאתר אותה במהירות וזה יאפשר להבין יותר על התפתחות היקום, על מערכות בחלל ויכול גם לשנות את ההיבט הפיזיקלי שלנו על הרבה מאוד תיאוריות", מסבירה ג'וליה.

פיתוחה של המערכת כבר נודע לגורמים ולפרויקטים בארץ ובעולם שהביעו בה התעניינות ורוצים לעשות בה שימוש, וג'וליה עמלה על בדיקות אחרונות לפני שיגור המערכת לחלל בפעם הראשונה. "החלום שלי הוא שהמכשיר שהמצאתי יהיה בחלל, ואם יש אפשרות - שאני אהיה זאת שתשים אותו שם".