יותר משנה חלפה מאז 7 באוקטובר, והזיכרונות של אותו בוקר נורא מהדהדים עדיין אצל כל אחד ואחת מאיתנו. לעשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות, היום הזה שינה לחלוטין את מסלול החיים. מה שהיה שגרת לימודים באוניברסיטאות ובמכללות התחלף באחת בהתייצבות לצו 8 ובשירות בשדה הקרב.

"אלו שמוסרים את גופם ונפשם למען המדינה, נאלצים להיאבק באקדמיה"
השפעת המלחמה על ילדות ונערות – לציון יום הילדה הבינלאומי

הסטודנטים שנקראו לשירות נפרדו מהלימודים, מהעבודה ומהמשפחות, כשלא היה ברור מתי ואיך יוכלו לחזור למסלול. התאחדות הסטודנטים, שאני עומד בראשה, זיהתה את הקשיים מההתחלה, ונאבקה כדי להבטיח שמי שמשרת או משרתת במילואים לא יישארו מאחור.

במתווה הקודם שנוצר מול המוסדות להשכלה גבוהה, הושגו הקלות משמעותיות לסטודנטים המשרתים, כהקלטות שיעורים, תרגולים מתוגברים, פטורים ממבחנים וממטלות ומלגות ייעודיות שיסייעו במימון שכר הלימוד.

אלא שהמענה לא היה שלם. מוסדות רבים פתחו את שנת הלימודים ללא התאמה אמיתית לצרכים של המילואימניקים, וכך חזרתם מהקרב הייתה כרוכה לא רק בהתמודדות עם פערים אקדמיים משמעותיים, אלא גם בקשיים כלכליים ואחרים.

המתווה החדש, שנכנס לתוקף לקראת פתיחת השנה האקדמית הנוכחית, כולל כמה שיפורים חשובים כהפחתת חומר הלימודים ב-25% והארכת השנה האקדמית עד יולי. ועדיין, התחושה בקרב רבים מהסטודנטים ששירתו במילואים היא שהפתרונות אינם מספקים.

שוב נתקלים סטודנטים שגויסו למשך חודשים במציאות של חובות מצטברים, אקדמיים וכלכליים. חלקם נאלצים לשקול ויתור על השנה האקדמית הזו בתקווה להדביק את הפער בשנה הבאה.

הקושי אינו רק לימודי או כלכלי. סטודנטים שחוזרים מהחזית מוצאים את עצמם לא אחת בכיתות לצד סטודנטים, ואף מרצים, המביעים בגלוי תמיכה בפלסטינים, תוקפים את ישראל ואת פעולות צה"ל ומביאים לקמפוס שיח המעודד נרטיבים אנטי-ציוניים.

התחושה של חלק מסטודנטים אלה, שזה עתה נלחמו וסיכנו את חייהם למען המדינה, היא שהם מותקפים בתוך הקמפוס על מעשיהם. התאחדות הסטודנטים אינה נשארת שקטה אל מול המציאות הזו. הקמנו קמפיין שנועד להוקיע כל גילוי של הסתה או תמיכה בטרור בקמפוסים, ולא נוותר עד שנראה שינוי אמיתי במערכת האקדמית.

כדי שיתחולל שינוי כללי, עלינו לקבל מידע מדויק מראשי המוסדות על מצבם של הסטודנטים המשרתים במילואים. אי אפשר לתת מענה של ממש לבעיה בלי לדעת כמה סטודנטים נמצאים מאחור, כמה מהם לא הצליחו להדביק את הפערים וכמה נאלצו לוותר על הלימודים. אנחנו זקוקים בעניין לשקיפות מלאה ולשיתוף פעולה מלא מצד האוניברסיטאות והמכללות.

בשנה זו למדנו הרבה. למדנו שהמאבק האקדמי הוא לא רק על שכר לימוד או מלגות, אלא על ערכים. אנחנו כאן כדי להבטיח שסטודנטים שמשרתים את המדינה יקבלו את כל הזכויות המגיעות להם, ושהם לא יישארו לבד במאבק הזה. האקדמיה חייבת להיות מקום מוגן לכולם, והמדינה חייבת לגבות את אלו שנלחמים למענה. 

הכותב הוא יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית