איתי אלסקובסקי, סטודנט בשנה ג' מהקריות, לומד במחלקה להנדסה אזרחית במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל. בשנה האחרונה שירת 260 ימי מילואים בגדס"ר אלכסנדרוני, תחילה בגבול הצפון ולאחר מכן בעזה וכעת בלבנון, כל זאת במקביל ללימודים.
"כמובן שיש חששות ודאגה בקרב המשפחה, אך זה בעיקר בגלל שירות המילואים התובעני. שנת הלימודים הקודמת עברה אצלי טוב מהמצופה בזכות תמיכה שקיבלתי מהחברים ללימודים ומהסגל. למרות המצב עכשיו והמילואים, אני בטוח שגם השנה תעבור בסדר".
במכללה מספרים כי מרבית הסטודנטים, אנשי הסגל והמנהלה מתגוררים באזור הצפון, מה שמחייב מתן מענה והכנת חלופות שונות. שנת הלימודים תיפתח ב־10 בנובמבר עקב המצב והסמסטר יקוצר ל־12 שבועות, תוך התאמת תוכנית הלימודים בצורה מיטבית למסגרת הזמן שנקבעה.
כמו כן הוחלט כי השבועיים הראשונים של הסמסטר יחלו באופן מקוון, בתקווה לחזרה מהירה ללימודים פרונטליים בקמפוס. נשיאת האקדמית להנדסה בראודה פרופ' שרית סיון מספרת: "גיבשנו מתווה התאמות לימודיות המיועד לתת מענה לצרכים הייחודיים של סטודנטים במילואים, מפונים ואחרים שנפגעו מהמלחמה. גם מרכז החוסן שהוקם במכללה בתחילת המלחמה ממשיך לפעול ולהעניק תמיכה אקדמית, רגשית וכלכלית למגוון אוכלוסיות המכללה".
גם שנה לאחר אסון 7 באוקטובר מהסטודנטים במערב הנגב מתקשים לשוב לשגרת לימודים. המכללה האקדמית אחוה משרתת אוכלוסייה של אלפי צעירים מהאזור ורואה עצמה שותפה בשיקומו.
לצורך כך היא מעמידה מרכז לבריאות הנפש הכולל קליניקות לטיפול פסיכולוגי ושיקומי ולהפרעות בתקשורת, מרכז חוסן לרווחת הסטודנטים והסגל ומלגות לסטודנטים המשרתים במילואים ולבני זוגם.
פרופ' יוני גז, ראש התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה של מכללת אחוה, מעיד: "צעירים שפגשו טראומה חריפה באופן ישיר עלולים למצוא עצמם מתקשים לחזור לשגרת למידה אינטנסיבית. חלקם מתמודדים עם חרדות, קושי בקבלת החלטות ויישומן והתנהגות פסיבית ונמנעת, או לחלופין הכחשת הטראומה וסירוב לקבלת עזרה, מה שעלול לפגוע בהם בטווח הארוך".
ד"ר אתי גרובגלד, מנכ"לית אחוה, מספרת: "השנה תחל לפעול במכללה תוכנית 'צומחים באחוה' בשותפות משרד הרווחה, קרנות הביטוח הלאומי וג'וינט־אשלים, שתאפשר כניסה הדרגתית ללימודים לתואר ראשון. המחויבות שלנו לתושבי האזור היא מוחלטת. אנחנו לא רק מספקים השכלה, אנחנו מעניקים הזדמנות להיבנות מחדש - אישית, אקדמית וחברתית".