משרד החינוך הודיע היום (שלישי) על מתווה להקלות בבחינות הבגרות, שנועד לתת מענה מותאם לתלמידים שנפגעו מהמצב הביטחוני בישראל. המתווה מחלק את בתי הספר לשלושה מעגלי השפעה לפי אזורים גיאוגרפיים, המבוססים על מפת ההתגוננות של פיקוד העורף ומידת הפגיעה בשגרת הלימודים בכל אזור.
במעגל הראשון, הכולל את חיפה, הכרמל, המפרץ, העמקים, גליל תחתון וגולן דרום – אזורים שנפגעו חלקית מהמצב – תינתן הפחתה במשקל ציוני הבגרות במקצועות השונים, על מנת להקל על הלחץ והעומס.
מקצועות בהם הבחינה מהווה 70% מהציון הכולל, כמו מתמטיקה ואנגלית, יקבלו כעת חלוקה מאוזנת של 50% לבחינת הבגרות ו־50% לציון השנתי; במקצועות בהם משקל הבחינה עומד על 50%, המשקל יופחת ל־40% ויינתן משקל מוגדל של 60% לציון השנתי. שינוי זה נועד לספק יציבות רבה יותר לתלמידים, כך שהציון השנתי, המושפע מהשתדלותם לאורך כל השנה, יקבל תוקף גבוה יותר.
במעגל השני, הכולל את אזורי גולן צפון, גליל עליון וגליל מערבי, המתווה מקל על התלמידים בצורה רחבה יותר. לצד השינויים במשקל ציוני הבגרות, בדומה למעגל הראשון, הוחלט שכלל מקצועות ההומניסטיקה ייבחנו במסגרת פנימית, כלומר ללא בחינת בגרות חיצונית – אלא בהערכה על בסיס עבודה שוטפת והערכות פנימיות בבית הספר. במקצועות הליבה – מתמטיקה, אנגלית ושפת אם – ניתנת אפשרות להיבחן באחד מהם באמצעות שאלון מותאם, שמותאם לתנאים המיוחדים בהם נמצאים התלמידים.
במעגל השלישי, הכולל אזורים שפונו בצפון ובדרום וכולל גם את המפונים במעגל 3.5 מהשנה שעברה, התלמידים חווים השפעה משמעותית ועמוקה יותר על שגרת חייהם ולימודיהם – ולכן המתווה כאן רחב יותר ומכיל יותר הקלות.
מלבד השינויים במבנה הציונים בדומה למעגלים הקודמים, מקצועות ההומניסטיקה ייבחנו גם כאן במסגרת פנימית בלבד, ומקצועות הליבה יקבלו הקלות נוספות: במתמטיקה ושפת האם ייערכו שאלונים מותאמים, ובאנגלית, בשל המחסור בבחינה מותאמת, תינתן תוספת של 1.1 לציון הבחינה לצד ביצוע הבחינה בעל פה מול בוחן אנושי, מה שנועד להקל על התלמידים בהתמודדות עם חומר הלימוד בשפה זרה.
בנוסף להקלות האזוריות, המשרד שם דגש גם על מענה פרטני למצבי מצוקה אישיים. כך, תלמידים שחוו אובדן של בן משפחה קרוב – אב, אם, אח או אחות, יהיו זכאים להקלות מרחיקות לכת, ברמת ההקלות המוענקת במעגל השלישי, ללא תלות באזור בית ספרם. כמו כן, הוקמו שתי ועדות מיוחדות: ועדת חריגים, שתדון במקרים ייחודיים של תלמידים שזקוקים למענה מיוחד בשל מצבים אישיים, ו"ועדת מעגלים" שתטפל במקרים חריגים ברמת בתי הספר, כדי להבטיח מענה הולם גם למוסדות חינוך שהושפעו במיוחד מן המצב הביטחוני.
גם חיילי מילואים שירצו להבחן בבחינות בגרות, יוכלו לפנות לוועדת החריגים לצורך קבלת התאמות שייקבעו בהתאם לאורך תקופת שירותם וסמיכותו למועד הבחינה, מתוך הבנה כי המלחמה פגעה גם ביכולתם של המשרתים להשלים את חובותיהם הלימודיות.
על המתווה אמר שר החינוך יואב קיש כי ״המציאות הביטחונית המורכבת מחייבת אותנו לגלות רגישות ולהתאים את מתווה ההיבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים שמתמודדים בגבורה עם אתגרים בלתי שגרתיים. המתווה שגיבשנו נועד להבטיח שכל תלמיד יוכל למצות את יכולותיו ולהצליח בבחינות הבגרות. אני גאה בתלמידים ובצוותי ההוראה שלנו שממשיכים לחתור למצוינות גם בתקופה מאתגרת זו״.