מיוחד למעריב - שנת הלימודים האקדמית נפתחה רק לאחרונה ומדו"ח תכנית "הישגים" של המל"ג המופעלת על ידי עמותת אלומה, הסוקר צעירים שעברו תהליכי יעוץ והכוונה בתכנית לקראת לימודים אקדמיים, עולה כי 65% מתוך 5,000 הצעירים שהשתתפו בתהליך בשנת 2023 הם דור ראשון להשכלה גבוהה במשפחתם.

עוד עולה מן הדו"ח כי רבים מהצעירים, מגיעים לתכנית עם תעודת בגרות מלאה אך לא בהכרח איכותית ועל כן נדרשים להשקיע בשיפור הישגיהם. כ־20% מהם מגיעים ללא בגרות בכלל או עם בגרות חלקית, מה שמקשה ומאריך עוד יותר את תהליך הכניסה לאקדמיה. 

לא פשוט להיות הראשון במשפחה שנאבק על מקום בלימודים אקדמיים. נהוראי כהן, בן 23 ממגדל העמק, הוא יוצא החברה החרדית. לאחר שהשתחרר משירות קרבי במג"ב כמ"מ בפלוגת מילואים מבצעית, נסע להיות מדריך ירי באפריקה דרך משרד הבטחון. בהמשך רצה להמשיך בתפקיד ביטחוני בארץ, אך לאחר התלבטויות רבות ואירועי ה־7.10 שהשפיעו עליו רבות, הוא שב לישראל לשירות מילואים ארוך והחליט לשנות כיוון ולעשות תואר אקדמי מהבנה שזהו המפתח לתעסוקה איכותית.

נהוראי כהן (צילום: עומר יעיש)
נהוראי כהן (צילום: עומר יעיש)

"אני מגיע מבית חרדי שם פחות נהוג ללמוד באוניברסיטה. אחרי שחזרתי מאפריקה בשנה שעברה הישר לשירות מילואים, הבנתי שכדי להתפתח תעסוקתית אני חייב השכלה אקדמית איכותית. בזכות 'הישגים' הבנתי מה מסלול הלימודים הרלוונטי עבורי", מספר נהוראי, שהשקיע מאמצים רבים והתקבל למכינה חרדית במדעי הטבע באוניברסיטה העברית. 

 ראמא כמיל ח'יר, בת 19 מפקיעין, מגיעה ממשפחה דרוזית והתחילה השנה לימודי הנדסת מכונות בטכניון. היא דור ראשון להשכלה גבוה, אימה עקרת בית שנאלצה לפרוש מבית הספר בזמנה, אביה טבח והיא מגיל צעיר רצתה ללמוד מקצוע מדעי אך לא ידעה מהן האפשרויות העומדות בפניה. הוריה תמכו בה אך לא היו ברשותם הכלים להכווינה. "אני רואה עצמי כשליחה ושואפת שיותר בנות מהחברה הדרוזית יממשו את הפוטנציאל הטמון בהן ויבינו שהן יכולות להצליח ולהשתלב במקצועות ההנדסה והמדעיים לא פחות מכל אחד אחר", אומרת ראמא. 

 ראמא כמיל ח'יר (צילום: באדיבות המצולמת)
 ראמא כמיל ח'יר (צילום: באדיבות המצולמת)

 ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, מנכל"ית "אלומה", מספרת: "השכלה גבוהה היא המקדם והמנוע המשמעותי ביותר ל'ניידות חברתית'. זו משימה לאומית שתקבע את עתיד שוק התעסוקה הישראלי ואת חוסנה החברתי של המדינה בעשורים הבאים. האתגר הוא להנגיש את שערי האקדמיה ולספק לצעירים עם אתגרים רבים את  מערך התמיכה שהם זקוקים לו, מהכוונה וייעוץ ועד כלים מעשיים להתמודדות עם הקשיים בדרך. המסע מתחיל בלהצליח בכלל לדמיין עתיד שלא מכירים, וממשיך בתמיכה לאורך התואר עד ההשתלבות בתעסוקה איכותית הולמת".

תמי חלמיש אייזנמן (צילום: רון פרידמן)
תמי חלמיש אייזנמן (צילום: רון פרידמן)