יכולות תלמידי כיתה ח' במתמטיקה ומדעים בישראל ירדו משמעותית בארבע השנים האחרונות, כך עולה מתוצאות המחקר הבינלאומי TIMSS שפורסמו היום (רביעי). הממצאים מראים כי אחד מכל חמישה תלמידים מתקשה בידע ובמיומנויות בתחומים אלה, והפערים בין המגזרים התרחבו משמעותית.
בהשוואה בינלאומית, ישראל ירדה 14 מקומות במתמטיקה - מהמקום התשיעי למקום ה-23 מבין 44 מדינות שהשתתפו במחקר. במדעים נרשמה ירידה של תשעה מקומות - מהמקום ה-16 למקום ה-25. הישגי התלמידים בשני התחומים חזרו לרמה שנמדדה לפני 16 שנים, בשנת 2007.
הירידה בישראל היא החדה ביותר מבין מדינות ה-OECD שהשתתפו במחקר. רק ארבע מדינות נוספות - בחריין, ירדן, קזחסטן ומלזיה - רשמו ירידות דומות או חמורות יותר. במתמטיקה, ישראל מתמקמת כעת מעט מעל הממוצע העולמי, ובמדעים, לראשונה מאז 2007, ההישגים הם ברמת הממוצע.
במשרד החינוך מייחסים את הירידה החדה בין היתר לסגר הממושך בתקופת הקורונה, שנמשך 130 ימים. עם זאת, מציינים כי לא ניתן לייחס את ההשפעה למגפה בלבד, שכן במדינות אחרות לא נרשמה ירידה דומה. גורמים נוספים שצוינו הם חוסר יציבות בבעלי התפקידים במשרד החינוך והמצב הביטחוני המשתנה.
בתגובה למצב, משרד החינוך הודיע על תכנית מערכתית מקיפה הכוללת התאמת תכניות הלימודים לסטנדרטים בינלאומיים, הגדלת מסגרת השעות בחטיבות הביניים, ושילוב כלים טכנולוגיים מתקדמים בהוראה. שר החינוך יואב קיש הצהיר כי עם סיום המלחמה, המשרד ידרוש תקצוב תוספתי של מיליארד שקלים למערכת החינוך להתמודדות עם האתגרים החדשים.