ההאקתון יצא לדרך במטרה לפצח אתגרים הקיימים כיום בתחום זיכרון השואה והנגשתה לצעירים. "אירועי השנה החולפת מהשבעה באוקטובר ועד עתה; מיעוט שורדי השואה שעדיין עמנו וזמינותם של כלים דיגיטליים וטכנולוגיות חדשות מציבים בפני אנשי חינוך אתגרים חדשים ויש לתת להם מקום" אומרת מובילת ההאקתון של יד ושם נעמה אגוזי. "בבואנו לעסוק בזיכרון השואה לצעירים אנו מחויבים לשמור הן על רווחתם הנפשית והן על ייחודם של מאורעות השואה וקורבנותיה. לכן האתגר העומד לפתחנו בעת הזו מורכב עוד יותר וההאקתון בא לתת מקום ליוזמות חדשות ולפיתוחן באופן אחראי ורלוונטי לצעירים".
בהאקתון, המשותף ליד ושם ולקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, לקחו חלק 10 קבוצות שכללו אנשי חינוך ומורים, ביניהם צוותי חינוך מהמגזר הערבי. הקבוצות שעברו את המיונים נדרשו לפצח אתגר של שיח חינוכי בנושא השואה בעידן בו תלמידיהם לא בהכרח רואים את חשיבות הנושא לנגד עיניהם ועדיין שרויים בצל אירועי 7 באוקטובר והמלחמה שהייתה ועודנה חלק משגרת החיים.
במסגרת ההאקתון שארך 12 שעות, ערכו המשתתפים סדנאות מקצועיות לקבלת כלים להפיכת רעיון למעשה, קבוצות חשיבה, עבדו עם מנטורים שונים מיד ושם על פיתוח המיזמים עד לרמת הפיילוט.
שלושת הקבוצות שזכו בהאקתון כוללות את כפר הנוער איילת השחר ממושב יונתן שברמת הגולן, בתי הספר אסיף ועומר במשגב ובי"ס עתיד לבנות מג'וליס. צוות בתי ספר אסיף ועומר ממשגב פיתח את מיזם "בקולם נשמע" הכולל קלפי שיח בנושא זיכרון השואה. הערכה כוללת קלפים משני סוגים: קלפי שמע שיכילו ברקוד לתקציר עדות של שורד שואה וכן קלפי ערכים המציגים ערכים שונים ושאלות לדיון סביב אותו ערך. כל קבוצה תוכל להאזין לעדות על פי קטגוריה שבחרה ולאחר מכן תוכל ליצר שיח על הערכים העולים מאותה עדות.
קבוצת בי"ס עתיד לבנות בג'וליס, אינה קבוצה שגרתית לפעילות מעין זו "אנו בית ספר לבנות מכל העדות- דרוזיות, מוסלמיות ונוצריות ושיח על השואה אכן לא טבעי לגמרי אצלנו" אומרת זומרוד אבו עסלה, מורה בבית הספר, "בחברה הערבית חשופים פחות לנושא ובדיוק מסיבה זו ראינו לנכון להירשם להאקתון. בנות מעטות בלבד נחשפות לנושא, בעיקר סביב נסיעה לפולין, אז היה לנו חשוב מאוד להגיע לכאן ולפתח יוזמה שתסייע לנו ללמד את הנושא באופן בלתי שגרתי ובאופן שיגע בכולן".
המיזם שפיתח צוות בית הספר עתיד ג'וליס "אומנות כגשר בין אדם לאדם" כולל חבירה לבית הספר עתיד בכרמיאל בו לומדים תלמידים יהודים ובמסגרת שעורים משותפים ילמדו על אמנים שפעלו בתקופת השואה, בדגש על ציירים, יחקרו, ויצרו יחדיו לצד אמן מקומי "אנו רוצים בעצם לאחד מטרות: נדגיש את הרב תרבויות באמנות ונמשיך לתחומים של כבוד הדדי, קבלת האחר וסובלנות. יהיה פה קרוב לבבות ודו קיום באמצעות זיכרון השואה" הסבירה אבו עסלה.