בשנת הלימודים החולפת, שכמו הנוכחית התקיימה בצילה של מלחמת "חרבות ברזל", התמודדו התלמידים וצוותי ההוראה כאחד עם מציאות קשה ומורכבת שלא ידענו כמוה עד עתה.
בבית הספר המיוחד נטעים בלוד הצליחו התלמידים באמצעות אומנות, בתהליך של חיפוש עצמי ואפשרויות יצירה מגוונות, להתבונן החוצה למציאות ופנימה לתוך עצמם, ולבטא את התהליך באמצעות התמונות, בתערוכה "התבוננות פנימה" בבית הספר, שתוצג בקרוב גם בפני נשיא המדינה, בכנסת ובמשרד החינוך.
נטעים הוא חלק ממסגרת החינוך הממלכתי המיוחד, ונותן מענה חינוכי לתלמידים בכל שכבות הגיל מכל אזור המרכז. תלמידיו הם בעלי מנת משכל תקינה וגבוהה, והפרעות התנהגות קשות על רקע רגשי וסוציאלי.
"התלמידים, שנאבקים בהתמודדויות יומיומיות קשות, מצאו מפלט ודרך ביטוי בעולם האומנות, והתערוכה היא עדות מרגשת ליכולת האומנות לרפא, לחבר ולהעצים, גם בעיתות משבר", אומרים בבית הספר ל"מעריב".
"זאת תערוכה מדהימה כי היא מראה קצת מה שכולנו הרגשנו", מספר מנהל בית הספר מושיק אזקטלן. "בתחילה נחשפים לתמונות ולסרטונים בלי לדעת מה קורה, בלי רגש, ולאט־לאט הן נכנסות לסיפורים האישיים, קצת מתחת לעור. ככה בדיוק היו התלמידים. בתחילה הם קרעו תמונות בלי רגש, בלי סיפור, ולאט־לאט הם צללו לתוך הסיפורים השונים".
שרון שפלן לזר, המפקחת המרכזית על תחום אומנות חזותית במשרד החינוך, מספרת: "הכל החל בשיעור אומנות בתיכון נטעים. המורה אלה לוי הייתה בסדנה עם קבוצת תלמידים, ותוך כדי פעילות עם נרות נשרף בטעות אחד הציורים של תלמיד. כשהתבוננו בתוצאה הבינו שה'תקלה' הניבה יצירה יוצאת דופן.
"מאותו רגע אלה פעלה עם התלמידים במגוון טכניקות כמו קולאז', ציור ועוד, שהניבו תהליך רגשי ומשמעותי עמוק, כשהתלמידים שילבו צילומים הקשורים לחוויותיהם האישיות במלחמה. זאת הוכחה נוספת לכך שאומנות מבטאת חוסן נפשי, אבל גם מסייעת ליצור אותו בתהליכי חקר נפשי באמצעות היצירתיות".
כל יצירה של התלמידים היא סיפור בפני עצמו של התמודדות אישית ולאומית בצל המלחמה הקשה, של צמיחה ושל תקווה. התלמידים, באמצעות האומנות, הצליחו להביט פנימה אל נפשם ולהתמודד עם הקשיים שפקדו אותם, אבל הצליחו גם להביט החוצה, אל המציאות המורכבת שסביבם, ולנסות להבין אותה.