כ־40% מהמורים למוזיקה מציינים כי השיעורים סייעו להתמודדות של תלמידים מבחינה רגשית בעת המלחמה. כך עולה ממחקר שערכה ד"ר ליבי עזריהו, מרצה בפקולטה לחינוך מוזיקלי במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, שממצאיו יוצגו היום (שני) בכינוס "חינוך לגיל הרך בעולם משתנה" במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט (קמפוס לוינסקי).

המחקר נערך שלושה חודשים לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל בקרב 102 מורים למוזיקה מכל רחבי הארץ, שענו לשאלון תוך התמקדות בהיבטים פדגוגיים, רגשיים, באתגרי הלמידה ובתחושת המסוגלות האישית והמקצועית.

ד''ר ליבי עזריהו (צילום: רונית לנדקוף-לובצקי)
ד''ר ליבי עזריהו (צילום: רונית לנדקוף-לובצקי)

מהמחקר עולה כי 92% מהמורים דיווחו כי יש חשיבות ללימוד שיעורי מוזיקה בעת מלחמה. הם מעידים כי 85% מהתלמידים שיתפו פעולה בשירה או בנגינה וכי 72% מהתלמידים הביעו רגשות במהלך שיעורי המוזיקה. המורים התבקשו לאפיין את תרומתם של שיעורי המוזיקה בתקופת המלחמה, בתיאור של יותר מהשפעה אחת, וזו, על פי דיווחי המורים למוזיקה, באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתמיכה רגשית בתלמידים בתקופת החירום (39.2% מהמורים דיווחו כך).

לאחר מכן בהרחבת הידע המוזיקלי (28.4%), בהמשך רציף של תהליך הלמידה (25.5%), בתחושה גופנית טובה יותר (19.6%) - ובחיזוק הקשר החברתי בין התלמידים (18.6%).

"חוקרים שונים בעולם חקרו את התרומה של המוזיקה בתקופות משבר לתלמידים בפן הלימודי, החברתי והרגשי. כך, לדוגמה, מחקר משנת 2021 השווה את העיסוק במוזיקה לתחומי פנאי אחרים כדוגמת אומנות פלסטית, בישול או ספורט, ונמצא שמוזיקה היא בין האסטרטגיות המובילות להתמודדות עם מצוקה פסיכולוגית ולשיפור הרווחה הרגשית", מספרת עורכת המחקר ד"ר עזריהו.