הפערים ממשיכים להתרחב: המדינה מנסה לפעול לקידום הפריפריה החברתית והגיאוגרפית במגוון תוכניות ותקציבים, אך עדיין ניתן לראות לפי הדוח שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי ככל שיש לך יותר כסף, כך תשקיע יותר משאבים בילדיך. לפי הדוח, העוסק בהוצאה הפרטית לתלמיד עבור שירותי חינוך בשנת 2017, ההוצאה הממוצעת לתלמיד בחודש עבור שירותים אלה של משק בית בחמישון ההכנסה העליון הסתכמה ב-1,119 שקלים, לעומת 277 שקלים בלבד בחמישון ההכנסה התחתון, כאשר כשליש מהתלמידים (33.3%) השתייכו למשקי בית מהחמישון התחתון.
ההוצאה החודשית הפרטית לתלמיד במשקי הבית עמדה על 562 שקל בממוצע ומפילוח ההוצאה הפרטית הגבוהה יחסית עולה , כי 77% מהסכום הוצא באופן ישיר עבור התלמיד ו-23% הנוספים כחל מסך ההוצאה של משק הבית עבור שירותי חינוך. ההוצאות הישירות לתלמיד שנמדדו בדוח הלמ"ס הן: תשלום לביה"ס ותשלום לפעילויות המתקיימות לאחר שעות ביה"ס כמו חוגים, שיעורים פרטיים ומבחנים. ההוצאות של משק הבית שאינן ישירות לתלמיד כוללות בין היתר רכישת ספרים ומחברות, כלי כתיבה, מחשב וציוד נלווה, שירותי אינטרנט ומינוי לספרייה.
ההוצאה הפרטית הממוצעת לתלמיד בחודש עומדת על 561 שקלים בחינוך היסודי, 596 שקל בחטיבת הביניים ו-527 שקל בתיכון.
עוד עולה מהנתונים, כי ההוצאה הפרטית לתלמיד הממוצעת בחודש עבור תלמידים יהודים עמדה על 749 שקל בפיקוח הממלכתי 625 שקל בפקוח הממלכתי-דתי ו-430 שקל בפיקוח החרדי. זאת, לעומת 296 שקל עבור תלמידים ערבים. בלמ"ס ציינו עוד, כי התשלום לבית הספר היווה 39.7% מסך ההוצאה הפרטית לתלמיד בקרב משקי בית בחמישון ההכנסה התחתון, לעומת 20.3% בקרב משקי בית בחמישון ההכנסה העליון.
עוד עולה מהנתונים, כי ההוצאה הממוצעת בחודש של משקי בית בחמישון ההכנסה העליון עבור פעילות לאחר שעות בית הספר היתה גבוהה פי תשעה מההוצאה של משקי בית בחמישון ההכנסה התחתון. כשליש מהתלמידים השתייכו ב-2017 למשקי בית מהחמישון התחתון. חלקם של התלמידים החרדים בחמישון התחתון היה גבוה מחלקם בכך כל התלמידים – 57.7% ו-15.6% בהתאמה. במגזר הערבי, כ-88% מהתלמידים הערבים השתייכו למשקי בית משקי החמישונים התחתונים.