בצל המשבר המתמשך בכוח אדם בהוראה במערכת החינוך, נועד הבוקר שר החינוך יואב קיש עם יו"ר ראשי המכללות האקדמיות לחינוך פרופ' חיים שקד. במוקד פגישתם, דנו השניים במעמד הנשחק של מקצוע ההוראה שבשנים האחרונות הולך ונעשה פחות אטרקטיבי. מדובר באחד האתגרים המרכזיים הניצבים לפתחו של השר שכולל מחסור הולך ומעמיק במורים, יציבות מערכת החינוך מהטלטלות התכופות שחוותה בשנים האחרונות כתוצאה משינויי רפורמות, וחיזוק מעמדן של המכללות לחינוך.
"המכללות האקדמיות לחינוך אחראיות להכשרת דור העתיד של המורות והמורים בישראל, ומכאן חשיבותן" הדגיש שר החינוך יואב קיש. "במכללות נעשית עבודה מצוינת להכנת הגננות, המורות והמורים למערכות החינוך. לאור המחסור החמור בעובדי הוראה יש צורך דחוף בחשיבה מחוץ לקופסה, בהעלאת קרנו של המקצוע והפיכתו האטרקטיבי יותר עבור צעירות וצעירים העומדים בפני בחירת מקצוע, והמכללות לחינוך מהוות ברומטר משמעותי מהמענה לכך".
בפגישתם הדגיש פרופ' שקד כי המחסור החמור במורים נובע מירידה באטרקטיביות והיוקרה של מקצוע ההוראה. לדבריו, הפתרון אינו יכול להסתכם רק בהעלאת שכרם של עובדות ועובדי ההוראה, שעדיין אינו מהווה תחרות עם תחומי עיסוק אחרים, ויש להמשיך ולהעלותו. "מעבר לכך נדרשים צעדים נוספים" ציין שקד, "כגון שיפור התנאים הפיזיים בבתי הספר ובניית חללי עבודה נאותים למורים, שיפור היחס של ההורים למורים של ילדיהם, ומעל לכל חיזוק הדימוי הציבורי של נשות ואנשי החינוך".
עוד הוסיף שקד כי "לפתרונות עליהם דיווחו המנהלים עשויות להיות השלכות שליליות על הלמידה שכוללות שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה, ויתור על הוראת מקצועות ושיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות". השניים סיכמו כי רק חבילת צעדים כוללת, שתתרום להגברת כוח המשיכה של מקצוע ההוראה ותעודד צעירים איכותיים ללמוד במכללות לחינוך ולעבוד בבתי הספר - תבטיח שיהיו מספיק מורים בכיתות.
הפגישה התקיימה על רקע שני מהלכים מהותיים שהוביל לאחרונה שר החינוך, שעשויים לשפר את מעמדו של המקצוע. הראשון הוא גיבוש מתווה "הבגרות הגמישה" שהציג בשבוע שעבר משרד החינוך, שמעניק בין היתר למנהלים ולצוותי ההוראה גמישות ובחירה חופשית בנתיב ההערכה והלמידה המותאם לצרכיו הספציפיים של בית הספר.
בנוסף, לפני כחודש הוביל השר את ההחלטה להמשיך בהטבה של מלגת שנת לימודים חינם לסטודנטים במכללות שבפריפריה, והיה בין הגורמים שתמכו בהמשך המצב הקיים. פורום נשיאי ונשיאות המכללות לחינוך בראשות פרופ' שקד, ביחד עם נשיאי מוסדות אקדמיים נוספים וראשי רשויות בפריפריה, פעלו להסיר לפי שעה את הסעיף מחוק ההסדרים לקראת ההצבעה על תקציב המדינה.
בתוך כך, השניים דנו בדרכים לחיזוק המכללות לחינוך ולהשפעתן המכרעת על איכותם של אנשי החינוך בישראל ותרומתם בצמצום המחסור הגובר במורים. בין הצעדים שהועלו נכללו השוואת השכר ותנאי ההעסקה של הסגל האקדמי במכללות לחינוך למכללות הכלליות, מעבר המכללות לחינוך לוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, ויצירת גמישות במנגנון התקציב של המכללות בדומה כלל המוסדות האקדמיים.
בתוך כך, נפגש פרופ' שקד גם עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יוסי טייב, שהמלכים לחיזוק המכללות לחינוך עשויים להגיע לפתחו. "המכללות לחינוך עושות עבודה חינוכית-אקדמית ברמה גבוהה ויש להן תפקיד חשוב בשיפור מערכת החינוך הישראלית" ציין ח"כ טייב. "נשיאי המכללות פועלים ללא לאות לקדם עוד ועוד את איכות ההכשרה שמקבלים אלו שילמדו בשנים הבאות את הילדים שלנו. אני מחויב לפעול בכל דרך לקידומן של המכללות והרחבתן".
פרופ' שקד, המשמש גם כנשיא האקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב, ומכיר היטב את האתגרים עמם מתמודדות המכללות לחינוך, הודה לשניים על האוזן הקשבת והנכונות לפעול לחיזוקן של המכללות לחינוך. "אנו פועלים מתוך תחושת אחריות עמוקה" הדגיש שקד, "משום שהמחקרים מלמדים שאיכות המורות והמורים היא הגורם בעל ההשפעה הגדולה ביותר על הלמידה וההישגים של התלמידים. שמחתי לראות ששר החינוך ויו"ר ועדת החינוך הם שותפים נאמנים של המכללות ופועלים לעשות כל שנדרש להצלחתן ושגשוגן".