בסוף השבוע תיעדה רשות הטבע והגנים נחיל עצום של מדוזות עושה דרכו לחופי מפרץ חיפה ולמרבה צערם של הרוחצים בים כשהטמפרטורות בחוץ מטפסות, זה רק חלק מהתמונה המלאה. חודש יוני ועומסי החום מביאים איתם השבוע את נחיל המדוזות הגדול ביותר עד כה הקיץ לחופי ישראל שהשבוע אמור להציף את חופי הים התיכון בישראל. הרוחצים בים כבר מדווחים על צריבות ומפגש עם מדוזות מסוגים שונים בים החל מהמדוזה הלבנה החוטית הנודדת, המדוזה החומה פעמונית נקודה והמדוזה הכחולה כחולת שוליים. 

"אם העירייה היתה חכמה והיתה פועלת למחזור היא היתה חוסכת מיליונים"
עפים על זה: כך יסייעו תנשמות בהדברת מזיקים בחקלאות

ד"ר אורי פריד אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים, מסבירה: "מדוזות הן בעלי חיים חסרי חוליות  השייכות למערכת הצורבים שכוללת גם אלמוגים ושושנות ים. בישראל מוכרים כעשרה מינים של מדוזות, רובן פולשות (מינים פולשים הם כאלה שחרגו מתחום תפוצתם הטבעי בעקבות פעילות של האדם י"ב). המין הנפוץ ביותר הוא 'החוטית הנודדת' שהיא המדוזה הצורבת בה אנו נתקלים לרוב בחופי הרחצה בחודשי הקיץ.

אך ניתן לעיתים להבחין גם במינים נוספים הנסחפים יחד איתה. למשל המין 'כחולת שוליים חלקה' היא מין מקומי של מדוזה שהייתה בעבר נפוצה יותר בחופינו. מדוזה יפהיפיה עם שוליים כחולים בולטים שצריבתה אינה כואבת כמו של החוטית. ניתן להבחין גם בעוד מינים פולשים של מדוזות מרהיבות שצריבתן אינה כואבת כשל החוטית, כמו 'פעמונית נקודה' או 'פרחונית סגולה'."

נחיל המדוזות בדרכו לחופי מפרץ חיפה (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)
נחיל המדוזות בדרכו לחופי מפרץ חיפה (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)

המדוזות מושפעות מאד משינויי אקלים והתחממות מי הים ולכן, מסבירה ד"ר פריד, בשנים האחרונות קשה לתזמן בדיוק מתי יגעו הנחילים לחוף. "היו גם שנים שלא ראינו כל כך הרבה מדוזות בקיץ אלא דווקא בחורף. באתר 'מדוזות בע"מ' יש הרבה מידע על המדוזות השונות ועל מיני צורבים נוספים. אם נתקלתם במדוזות ניתן ואף מומלץ לדווח באתר על התצפית.

הדיווח עוזר לחוקרים למפות ולתזמן את הגעתן של המדוזות לאורך חופי ישראל ולשפר את הידע שלנו עליהן". גם על פי התצפיות שתועדו באתר של "מדוזות בע"מ" ניתן לראות את הנחילים מתקרבים אלינו וכי בשבוע הקרוב נראה הרבה מדוזות בחופים ונרגיש את צריבתן. פריד ממליצה: "המדוזות הרבה יותר יפות במים ולאמיצים שבינינו מומלץ להיכנס לשנקל באזור החוף ולחפש את המינים השונים, במרחק ביטחון כמובן".