משבר האקלים: לפי נתוני השירות המטאורולוגי בבית דגן, חודש יוני שהסתיים אמש (ראשון) היה החם ביותר, זאת בהשוואה לחודשי יוני מתחילת המדידות בארץ, בראשית המאה ה-20 בתחנות הוותיקות.

חודש יוני הסתיים כחם מהממוצע הרב שנתי לחודש זה (1991 עד 2020) בלמעלה משלוש מעלות צלזיוס וחם גם משמעותית מחודשי יוני הבאים אחריו ברשימה - בכמעלה אחת מיוני החם ביותר שהיה עד עתה (2016) ובשתי מעלות לערך מיוני הבא בסדרה לאחר מכן (2012). 

המדענים אובדי עצות: נבואות האימה בנוגע למשבר האקלים היו אופטימיות מדי
עפים על זה: כך יסייעו תנשמות בהדברת מזיקים בחקלאות

המחצית הראשונה של חודש יוני האחרון התאפיינה במספר גלי חום כבדים שבמהלכם אף נקבע שיא חדש לחודש יוני בגלגל שבבקעת הירדן עם 48.1 מעלות צלזיוס. המחצית השנייה של החודש הייתה יציבה יותר וללא גלי חום קיצוניים, אולם הטמפרטורות המשיכו להיות גבוהות מהרגיל לעונה.

גם טמפרטורות הים התיכון הייתה החודש גבוהה מהממוצע העונתי (29 מעלות צלזיוס לעומת ממוצע של 27-26), כך שחודש יוני הנוכחי חם בצורה יוצאת דופן והוא אף חם יותר מחלק ניכר מחודשי שיא הקיץ. מכלל חודשי הקיץ (יוני - ספטמבר) ב-75 השנים האחרונות היו שישה חודשים בלבד שהיו חמים ממנו או דומים לו, כולם ב-15 השנים האחרונות.

חרדי וחילוני בחוף תל אביב (צילום: סרג' אטאל, פלאש 90)
חרדי וחילוני בחוף תל אביב (צילום: סרג' אטאל, פלאש 90)

נזכיר כי בחודש נובמבר האחרון התפרסם דוח Climate Action Monitor של ארגון ה־OECD, דוח שמנתח ומשווה פעולות, צרכים ותחזיות לשם היערכות למשבר האקלים (אדפטציה) והפחתות נדרשות בפליטות גזי החממה (מיטיגציה) של המדינות בהקשר משבר שינויי האקלים העולמי.

על פי הדוח, גם בתרחיש המתון שנבחר, בשנים 2080־2099 אדם בישראל צפוי להיחשף לכ־80 ימים בשנה שבהם הטמפרטורה המקסימלית תעלה על 35 מעלות צלסיוס. נתון זה הוא השלישי בגובהו מבין כל המדינות שנבחנו, והוא נובע מכך שבישראל יהיו כ־45 ימים כאלו יותר לאדם בממוצע בהשוואה ל־1995־2014. עלייה זו היא הגבוהה ביותר בין כל מדינות ה־OECD והמדינות השותפות שנבדקו.