רשות הטבע והגנים (רט"ג) שמה לה למטרה כבר לפני שנים להגיע ל־20% משטח הים הישראלי כשמורות טבע מוגנות, כשארגוני סביבה דוחפים להגיע גם ל־30%. 

המדענים אובדי עצות: נבואות האימה בנוגע למשבר האקלים היו אופטימיות מדי
חם מזג: חודש יוני האחרון שבר שיא טמפרטורות חדש | כל הפרטים

למרות הצלחה לא מבוטלת של רט"ג בשנים האחרונות לדחוף את היוזמה, כמו ההכרזה על השמורה הימית הגדולה באכזיב לפני שנה, רק כ־5% מהים הישראלי מוגן כשמורת טבע. היעד הקרוב והצנוע של הרשות, להגיע ל־10% בתוך חמש שנים, מותאם למציאות הקשוחה של "הריב על הים" בין היתר עם צה"ל, מתקני התשתיות, התעשייה והתובלה הימית וקידוחי הגז. 

מדי שנה עורכת רט"ג סקר מקיף ומעמיק, המכונה "ביובליץ" ימי, שנועד לבחון לעומק את האפקטיביות של השמורות בהגנה על המגוון הביולוגי הימי ולשיקום וחיזוק של המערכות האקולוגיות. 

גם הממצאים האחרונים סיפקו עדויות מובהקות לתרומתן המשמעותית של שמורות הטבע הימיות בהקשרים הללו. בשמורת ראש הנקרה-אכזיב לדוגמה נמצא כי היא משמשת כמקלט קריטי למיני דגים מסחריים, עם ביומסה (כמות כוללת של החומר האורגני שלהם) גבוהה וגודל ממוצע משמעותי יותר של הדגים בהשוואה לאזורים הסמוכים. 

דגי הדקר, הנמצאים בסכנת הכחדה עקב דיג יתר פראי, מוצאים מפלט בטוח בשמורות הטבע עם ביומסה גבוהה פי שמונה בתוך שמורת ראש הנקרה-אכזיב בהשוואה לאזורים שמחוץ לה. גם בשמורות כמו שקמונה, דור־הבונים וגדור נצפים שיפורים מרשימים, עם עלייה עקבית בשכיחות ובביומסה של מיני הדקרים לאורך זמן. 

במהלך הסקירות כל אתר נסקר באופן ויזואלי על ידי מומחים לדגים, חסרי חוליות ואצות, תוך שימוש בשיטות עבודה ודיגום לא פוגעניות שתועדו בדוחות מפורטים. 

ד"ר רותי יהל, אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים, אומרת: "הסקרים שלנו חושפים את התפקיד המכריע שממלאות השמורות בשמירה על בריאותה של המערכת האקולוגית בים התיכון. אנחנו מחויבים להרחיב את היקף המחקר ולעקוב מקרוב אחר השינויים המתרחשים. רק כך נוכל להבטיח עתיד בר־קיימא לים שלנו ולשפע המינים המרתק שהוא מחזיק".

הים התיכון, פנינה כחולה מרהיבה, היא מערכת אקולוגית מורכבת ועשירה במגוון ביולוגי יוצא דופן. אך למרבה הצער עולם מופלא זה ניצב בפני אתגרים קיומיים הנובעים מפעילות אנושית בלתי מבוקרת ומאיימת. דיג יתר, זיהום הרסני, שינויי אקלים מדאיגים ופלישת מינים זרים פוגעניים - כל אלה מערערים את שלמותה של המערכת האקולוגית העדינה של הים התיכון. 

שמורות טבע ימיות עומדות בלב המערכה להגנת הים התיכון. הן מהוות מפתח להגנה על המגוון הביולוגי הייחודי ולשיקום בתי הגידול הפגועים, מספקות מקלט בטוח לצמחים ובעלי חיים, ומאפשרות למערכות האקולוגיות להתאושש ולשגשג מחדש. 

"הקיץ הישראלי הוא הזדמנות לכל אחת ואחד מאיתנו להתחבר מחדש אל הים, להעמיק את ההבנה שלנו את חשיבותו ולהצטרף למאמצי השימור הקריטיים דרך השתתפות בפעילויות. כל אחד מאיתנו יכול להפוך לסוכן שינוי ולסייע בהבטחת עתיד משגשג לים התיכון ולדורות הבאים", אומרים ל"מעריב" ברשות הטבע והגנים.