משרד האנרגיה והתשתיות ממשיך לקדם אנרגיות מתחדשות ולתמוך בחברות הזנק ישראליות במשק האנרגיה. השבוע נפתח לשימוש הציבור כלי לתכנון מערכות סולאריות של חברת אורגנוז, סטארט־אפ ישראלי המפתח פלטפורמה אינטרנטית חדשנית להאצת המעבר לאנרגיה מתחדשת בישראל. הפלטפורמה של אורגנוז זמינה לציבור בכתובת האינטרנט www.organuz.com ומציעה כלים דיגיטליים מתקדמים, המאפשרים לבדוק בקלות ובמהירות את הפוטנציאל להתקנת מערכות סולאריות על גגות בתים ועסקים. 

באמצעות המערכת אפשר לקבל הערכות מדויקות לגבי עלויות ההתקנה, פוטנציאל ייצור החשמל וההכנסה הצפויה וכן לקבל הצעות מחיר מקבלנים מוסמכים, מתהליך הבחינה ועד סגירת ההזמנה - בצורה פשוטה ונגישה לכל המשתמשים. משרד האנרגיה רואה בפלטפורמה כלי חשוב להשגת היעדים הלאומיים בתחום האנרגיה המתחדשת ולחיזוק הביטחון האנרגטי של ישראל. התמיכה הממשלתית בפיתוח של חברת אורגנוז, בסך של כ־500 אלף שקל, ניתנה כבר בשנת 2021 במסגרת מסלול החדשנות לחברות הזנק של יחידת המדען הראשי במשרד ובמטרה להנגיש את הכלי לכל הציבור, ומהשבוע - האתר זמין. 

התועלת הכלכלית של הפלטפורמה לאזרחים צפויה להיות משמעותית. על ידי שיקוף מידע ברור ומדויק לציבור, אורגנוז מאפשרת לאזרחים לקבל החלטות מושכלות בנוגע להשקעה באנרגיה סולארית. השקיפות וההשוואה בין מגוון קבלנים ומערכות צפויה לייצר תחרות בין המתקינים ולאפשר התאמת המתקן הסולארי לצורכי המשתמש, בין היתר באמצעות תכנון מערכת אגירה ושילוב ממיר היברידי לאספקת חשמל בשעת חירום. 

מייסד ומנכ"ל אורגנוז אליהו דרורי אומר ל"מעריב": "מטרתנו היא לדאוג שכל האור הגנוז שאנו רואים סביבנו לא יישאר גנוז אלא ינוצל לתועלת הכלל, והפוטנציאל הוא אינסופי. הפלטפורמה שפיתחנו תיתן מצד אחד כלים חדשניים לשחקנים פעילים בתחום, ומצד שני תאפשר לכל אחד ואחת שלא מגיע מהתחום, ללא צורך בידע או ניסיון, להצטרף לשוק האנרגיה ולהעניק לו עצמאות וביטחון אנרגטי וכלכלי. נפעל לצרף כמה שיותר שחקנים לשוק, נפתח ונספק באמצעות הפלטפורמה עוד כלים חדשניים, וגם נאתר ונאפשר ליזום ולהקים פרויקטים חדשים ולהרחיב באופן משמעותי את מעגל המרוויחים משלל היתרונות הטמונים בייצור חשמל ממקורות מתחדשים".

התמיכה בפלטפורמה היא חלק מאסטרטגיית משרד האנרגיה לעודד התקנת מערכות סולאריות לייצור אנרגיה מתחדשת ולהקל את התהליכים להקמתן. המערכות מספקות חשמל נקי במוקדי הצריכה, יכולות להוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל של משקי הבית והעסקים וכן לייצר הכנסה נוספת ממכירת עודפי חשמל לרשת. שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מוסיף: "תמיכת המשרד בפלטפורמה של אורגנוז היא חלק מצעדים שאנו מקדמים, שיסייעו לנו לעמוד ביעדי המדינה להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות. הפרויקטים האלה ירחיבו את מקורות האנרגיה של ישראל".