בצל העלייה במקרי התחלואה בקדחת מערב הנילוס, המועברת לאדם דרך עקיצות תושים, הכשירה לאחרונה רשות הטבע והגנים 15 מתנדבים שיסייעו בעבודת הרשות בניטור היתושות נושאות נגיף המחלה באתרי המים שבשטחים הפתוחים.

המתנדבים יישלחו לנקודות בכל רחבי הארץ לאתר מוקדי דגירה, באמצעות ניטור אתרים עם מים והעברת הנתונים לגורמי המקצוע ברשות. היחידה הסביבתית ברשות הטבע והגנים, אשר פועלת תחת המשרד להגנת הסביבה, שבין תחומי אחריותה נמצא גם תחום המזיקים וההדברה, התגייסה כבר בתחילת הקיץ לבחון את העלייה בתחלואה שעליה דיווח אז משרד הבריאות, ולהגביר עוד יותר את היקף הניטור השגרתי של גורמי הסיכון (יתושות מסוג קולקס), ובתוך כך להגן על בריאות הציבור.

לאחר שגויסו כלל צוותי היחידה הסביבתית לטיפול במשימה, הבינו אנשי הרשות שייתכן כי יצטרכו יותר סיוע מתמיד. לכן יצאה הרשות בקריאה למתנדבים הוותיקים שאוהבים את הטבע להגיע ולעזור במאבק נגד היתושים.

רועי שטראוס, מנהל היחידה הסביבתית ברשות הטבע והגנים, מספר: "השנה התחלואה הגיעה מוקדם מהצפוי ובמספרים גבוהים משמעותית מהרגיל. הצלחנו תוך ימים ספורים לגייס 15 מתנדבים ומתנדבות לשורותינו, ברובם מבוגרים, וזאת התגייסות מאוד מרגשת ולא ברורה מאליה בתקופה כזאת".

איתי לחמי, ראש תחום מזיקים והדברה ביחידה הסביבתית של רשות הטבע והגנים, מסביר: "קדחת מערב הנילוס הוא וירוס שנמצא בעיקר בעופות, והוא עלול לעבור לבני אדם מהעופות דרך עקיצה של יתושה. יתושות שעקצו בעבר עופות הנגועים בקדחת הנילוס ולאחר מכן עוקצות את האדם, למעשה מעבירות את גורמי המחלה שהיו בעוף לגופנו. על פי רוב, אדם הנעקץ על ידי יתושה הנושאת את וירוס קדחת הנילוס לא ירגיש את המחלה כלל, ואחוזים נמוכים אולי יציגו תסמינים דמויי שפעת קלה. באחוז נמוך של מקרי ההדבקה - עלול להיגרם נזק למערכת העצבים ואף לגרום לתמותה, אך מקרים אלה הם לרוב נדירים".