על פי הדו"ח השנתי של איגוד הגז הטבעי ופירמת הייעוץ BDO, שפורסם היום (שני), ישראל היא שיאנית ה-OECD בשמירת גז טבעי לדורות הבאים וספקית האנרגיה הגדולה ביותר במזרח הים התיכון.

בנוסף נקבע כי לייצוא הגז הטבעי תרומה משמעותית לביטחון הלאומי ולשמירה על היציבות האזורית, ובעוד מתחילת המלחמה המחירים באירופה זינקו ב-250%, בישראל ההפקה לא נפגעה והמחירים נותרו ללא שינוי. יתר על כן, למרות הפקת שיא בשנת 2023, היקף עתודות הגז הטבעי בישראל המשיך לעלות והוא כרגע נמצא בשיא כל הזמנים.

איפה היה הצבא בשבת השחורה? עכשיו נחשף פרט מטלטל על הרמטכ"ל | חשיפת מעריב
למרות שהמשבר בקואליציה נפתר: גנץ טס לארה"ב

מתחילת מהפכת הגז הטבעי בישראל (2013) כל משפחה בישראל חוסכת 1,000 ₪ בחודש והחיסכון הלאומי הכולל הוא 425 מיליארד ש"ח שקלים. בנוסף, בזכות הגז הטבעי: מחיר החשמל בישראל נמוך בכ-50% מהמחיר באירופה.

עוד נכתב בדו"ח כי נראה שעד שנת 2030 תהיה תוספת של 85 מיליארד שקלים למדינה מכספי הגז הטבעי, ועד שנת 2050 – תוספת של 365 מיליארד שקלים למדינה מכספי הגז הטבעי. צוין גם כי העדר תשתית אחסון לגז טבעי הוא סכנה לביטחון האנרגטי בישראל.

בנוסף, מאז החלה מהפכת הגז הטבעי חלה ירידה דרמטית של 37% בעצימות פליטות גזי החממה בישראל. אחד הממצאים הבולטים בדו"ח הוא העובדה שישראל הצליחה לשמור על יציבות מחירי האנרגיה במהלך מלחמת "חרבות ברזל", בניגוד מוחלט לאירופה, שחוותה זינוק חד במחירי האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה. בשנה האחרונה ממוצע ההכנסות החודשי לקופת המדינה מתעשיית הגז הטבעי חצה את רף החצי מיליארד ש"ח בחודש.

הדו"ח מזהיר כי ללא המשך פיתוח תשתיות הפקת הגז הטבעי והשקעה בחיפוש תגליות חדשות, ישראל עלולה להיקלע למשבר אנרגיה. בהקשר זה קובע הדו"ח כי אלמלא מדיניות ייצוא הגז הטבעי שאומצה ע"י כלל הממשלות בישראל מאז 2013 היה מתקיים כבר היום מחסור בגז טבעי, וזאת בשל היעדר תמריץ כלכלי לפיתוח המאגרים והרחבת ההפקה.

תדלוק בגז טבעי (צילום: אילוסטרציה: נאור רהב)
תדלוק בגז טבעי (צילום: אילוסטרציה: נאור רהב)

אתגר חשוב נוסף עליו מצביע הדו"ח, הוא קידום פריסה של תשתיות הולכת גז טבעי ואחסונו אשר נמצאים באחריות הממשלה. בעוד שישראל ממוקמת בצמרת העולמית בפיתוח משק הגז הטבעי בתחומים שנמצאים באחריות הסקטור הפרטי, קיים פיגור משמעותי בפיתוח תשתיות האחסון וההולכה, שנמצאות באחריות הממשלה וגופים מטעמה. בניגוד למדינות מערביות רבות, בישראל אין מערכות אחסון מספקות לגז טבעי, דבר שעלול לסכן את הביטחון האנרגטי במצבי חירום או במחסור. 

לסיכום: כרגע, ישראל נהנית מביטחון אנרגטי חסר תקדים, אך ישנם אתגרים שדורשים טיפול מיידי כדי להבטיח את המשך הצמיחה והחוסן האנרגטי של המדינה.