לידי "מעריב" הגיעו לאחרונה ממצאי תחקיר שערכו שתי עמותות זכויות בעלי חיים, "תנו לחיות לחיות" ו"סנטיאנט", שטרם פורסמו, מהם עולה גם סוגיה של צער בעלי חיים באחד הלולים הגדולים בארץ של תרנגולות מטילות - אבל גם סוגיה מטרידה לא פחות של הטעיית צרכנים לכאורה. התחקיר מבוסס על תיעוד שערכו פעילי העמותות לפני ראש השנה האחרון ושבעקבותיו הוגשה כבר בנובמבר אשתקד תלונה למשרד החקלאות, האחראי על אכיפת חוק צער בעלי חיים וחוקים הנוגעים לבריאות הציבור בענפי המזון מן החי.

אבל רק בשבועות האחרונים, כחצי שנה לאחר הגשת התלונה, התקבלה אצל המתלוננים תגובת המשרד, שלפיה התיק נסגר אחרי ביקור שנערך במקום ולא נמצאו בו הפרות. המתלוננים טענו כי לא קיבלו כל התייחסות לתיעודים שהביאו מתקופת חגי תשרי וגם לא נקראו להעיד על הממצאים.

מתלוצץ עם רופ-הב: "מטפלים" על 4 נכנסו לשורות בי"ח רמב"ם   
מחקר חדש מגלה: כשאחד האחים אוטיסט – סיכוי גבוה לאוטיזם גם לאח השני

למכון למיון ושיווק ביצים באזור השרון המשווק מותג של ביצי אומגה 3 יש על האריזה שלו תמונה של תרנגולת בדשא פתוח, ובשאר מוצרי המכון מוצגות תרנגולות מאוירות חופשיות באחו. בפועל מדובר בתרנגולות המוחזקות בכלובי סוללה צפופים, שלא נחשפו לאור יום או דרכו על אדמה או על דשא מעולם.

בין היתר נחשפו בתיעוד, לצד צפיפות קיצונית והותרת תרנגולות לגסוס פרקי זמן ממושכים, גם ראיות ועדויות להקלות במיון הביצים, שעליהן דם או לשלשת "בגלל הדרישה הגבוהה בתקופת החגים", מים עומדים על רצפת הלול, ריבוי חולדות וגללי חולדות גם על מסוע איסוף הביצים ובכלי האוכל של התרנגולות, והשארתן של גופות תרנגולות זמן רב בלול עד כדי ריקבון והתקשחות.

כאשר מנהל העבודה עודכן על ריבוי החולדות במקום, ענה לתחקירן: "זה ידוע. עכשיו זה עוד טוב, אל תשאל איזו מכה הייתה פה לפני חודשיים". עובד בעמדת המיון אמר לתחקירן כי בגלל הביקוש הגדול לביצים בחג, מסננים פחות ביצים מזוהמות שלא היו עוברות מיון בימים רגילים.

ב"תנו לחיות לחיות" אומרים: "העובדה שמשרד החקלאות בחר לתת לאחרונה למגדלים ארכה להתאים את הרחבת כלובי הסוללה בלולים במקום להדק את האכיפה מעידה עד כמה מצב התרנגולות בתעשייה חמור, לצד מיצג שווא על האריזה".

מנכ"ל "סנטיאנט", רונן בר, מוסיף: "תחקירים סמויים מוכיחים פעם אחרי פעם את מה שמנסים להסתיר מהציבור: משקים מתועשים הם גיהינום עבור בעלי החיים".

התיעודים נמצאים בידי "מעריב" והועברו על ידנו למשרד החקלאות, שבתגובה לא הכחיש כי מדובר בכלובי סוללה ולא ב"ביצי חופש", אבל פסל עבירות צער בעלי חיים ולא התייחס לתיעוד שהביאו העמותות מתקופת החגים: "בעקבות התלונה בוצעה ביקורת פתע ולא נמצאו עבירות צער בעלי חיים, לא הייתה חריגה בגודל האבוסים ולא בצפיפות התרנגולות, וכן לא נמצאו תרנגולות חולות או פצועות ולא ממצאים או חשד לשטיפת ביצים. הצגת ביצה מסוג אחד כאילו היא ביצה מסוג אחר מהווה הטעיית צרכנים שצריכה להיבחן על ידי הרשות להגנת הצרכן".