עמותת מקלט הקופים מתכננת לצאת בקרוב למבצע מיוחד של גיוס מתנדבים ותרומות, לצורך הקמת ארבעה מתחמים חדשים לעשרות קופים שעברו הליך שיקום בחווה. "התוכנית היא להוצאתם של כ-30 קופים, שעברו שיקום, למתחמים החדשים שיוקמו בסיוע צוותי מתנדבים וכספים שיגוייסו בתרומות", אמרה ל"מעריב" מנהלת עמותת מקלט הקופים, תמר פרדמן.

במקלט שממוקם בפאתי כפר דניאל באזור בן שמן מתגוררים כ-800 קופים, רובם קופי מקוק סנטים וכן קופים מ-16 מינים שונים, בהם בבונים, קפו'צינים, קופי סנאי, גונונים, מהמוסטים ולמורים.

בדצמבר 2021, בעקבות בקשת רשות הטבע והגנים, החלה העמותה לטפל גם בכאלף קופי מקוק מחוות מזור שנסגרה, עד שניתן יהיה להעבירם למקלט שביער בן שמן. התוכנית היא להעביר בעתיד בהדרגה את הקופים למתחמים חדשים שיוקמו. המקלט גם מטפל בקופים שהוברחו כחלק מסחר בלתי חוקי בחיות בר, קופים יוצאי מעבדות מחקר וקופים שהוחזקו בתנאים לא הולמים במקומות שונים.

המסוק התרסק תוך כדי נחיתה: דניאל ותום נהרגו באסון פילדלפי
מלחמה בלבנון? ישראל נערכת לפעולה שתדהים את המזרח התיכון

"הליך שיקום של קוף נמשך שנה ויותר", מספרת פרדמן. בשנים האחרונות המקלט גם טיפל בכ-15 קופים שהגיעו עוד לפני פרוץ המלחמה מרצועת עזה. "הקופים הגיעו אלינו לשיקום בשיתוף עם ארגון בינלאומי", היא מספרת עוד, "הם נכנסו להליך של שיקום".

לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל נקלטו במקלט גם שני קופי למור מפינת החי בקיבוץ בארי ובנוסף נקלטו כ-100 בעלי חיים נוספים, שהגיעו מעוטף עזה ומיישובים בגבול הצפון, בהם שישה יעלים מפינת החי בכפר גלעדי שבצפון, ציפורים מכרם שלום שבדרום, תרנגולי הודו, עשרות ארנבים, חתולים וכלבים ואף יענים שהוחרמו על ידי משמר הגבול, כאשר הם כפותים ומצויים במצב של הזנחה, במזרח ירושלים.

פרדמן מספרת כי לצורך קליטת בעלי החיים בזמן המלחמה, פונו והוכשרו במקלט שטחים המיועדים לשיקום ויצרו סביבה מותאמת עבורם. עם פרוץ המלחמה, במקלט הקופים נאלצו לעבוד עם צוות עובדים מצומצם מאוד, בשל גיוסים למילואים. לאור זאת, הוחלט לפנות למתנדבים, שהחלו להגיע ולסייע בעיקר בעבודה היומיומית של הכנת מזון למאות הקופים שמתגוררים בשטח המקלט.

"לשמחתנו, הקופים לא הגיבו בצורה חריגה כל כך לאזעקות ולפיצוצים שנשמעו. כל עוד סביבת המחייה שלהם נשארת מוגנת ובטוחה, הם לא חשים בפחד יוצא דופן", סיפרו במקלט הקופים.

במקביל לשיקום וטיפול בקופים, בעמותה מעניקים דגש לתחומי החינוך וההסברה. המקלט משתרע על שטח של כ-80 דונם ביער בן שמן ומחולק לאזור סגור, בו נמצאים הקופים העוברים תהליכי שיקום והוא פתוח לקהל הרחב. המבקרים המגיעים לביקורים המתואמים מראש, מודרכים שלא לגעת בקופים ולא להאכיל אותם, כך שהקופים מתנהגים כמו בטבע, ללא הפרעה.

המקלט מציע מגוון סיורים לימודיים לקבוצות מגוונות, כולל גני ילדים, בתי ספר, סטודנטים וגמלאים, כאשר ההכנסות מוקדשות לפעילות ההצלה והשיקום של הקופים.

פרדמן אומרת שבשנים האחרונות הסתמנה ירידה חדה בסחר הבלתי חוקי בקופים. "רוב הסחר עבר לרשתות החברתיות וההברחות מאוד הצטמצמו. היו כאלו שרצו חיות אקזוטיות בבתים כסמל לסטאטוס", היא אומרת.

במקביל, היא מספרת על צמצום הדרגתי בקופים שבפינות חי. "אלו שמצויים עדיין בפינות חי מעוקרים ומסורסים ומספרם הולך ופוחת", היא מסבירה. "היעד שלנו הוא להמשיך בשיקום קופים ולהוציא אותם בתוך ההליך למתחמים של מקלט הקופים", היא מציינת בנימה אופטימית.