דורית קולטין, סמנכ"ל רגולציה, קיימות וסביבה בקבוצת חיפה, הדגישה את החשיבות בייצור אמוניה עצמי בתוך שטחי מדינה ישראל לביטחונה הכלכלי והאנרגטי.

בשיא המתיחות: משטרת ירושלים השלימה את היערכותה לקראת חגי תשרי
שנה לטבח: המספרים הכואבים במסיבות הדרום בשבת השחורה

"אנחנו מבינים מתוך המצוקות של ענפי החקלאות והתעשייה עד כמה זה מרכיב תשתיתי מאוד חזק", אומרת קולטין, "קבוצת חיפה נוסדה על בסיס שדרוג משאבי מדינת ישראל, והיא מייצרת דשנים לחקלאות ומחזקת את הביטחון התזונתי בעולם".

דורית קולטין בוועידה הכלכלית של ''מעריב'' (צילום: יחצ)
דורית קולטין בוועידה הכלכלית של ''מעריב'' (צילום: יחצ)

לאחר מכן המשיכה ואמרה: "אבל האוכלוסייה הולכת וגדלה, צריך לייצר לה מזון. כדי לספק מזון צריך לדשן. הצמח עצמו צריך לקבל כמה יסודות, שהכי חשוב בהם הוא החנקן, שמגיע מאמוניה. אנו מקימים מפעל ליצור אמוניה כחולה 'בלומוניה', זה המתקן הראשון שעושה שימוש במשאבים שלנו, חלק מזה זה גם גז טבעי". 

"עד עכשיו אנו מייבאים אמוניה, ממצרים וטורקיה", היא מוסיפה, "הקמת המתקן תיתן למדינה עצמאות בתחום האמוניה וצרכים נוספים. המפעל נמצא כבר ב-85 אחוז הקמה, שאמורה להסתיים בתחילת שנת 2025".

"המדינה זקוקה לאמוניה לשימושים רבים אחרים", מדגישה קולטין, "אז שמדברים בתקופה כזו של מלחמה, שיש לך מתקן בתוך הבית, זה אומר שיש לך עצמאות לצרכים שלך. החקלאות ספגה מכה קשה בשנה האחרונה ועלינו לתמוך בה, לעודד אותה ולתמוך בה מחדש וזה עוזר לו להפחית עלויות בצורה משמעותית".

לדבריה, המתקן שהם בונים הוא חדשני מבחינת כל הנושאים הסביבתיים. "הוא יהיה עם פליטות מזהמים לסביבה ברמות הנמוכות ביותר", היא מדגישה, "מתקן אמוניה מייצר גזי חממה והכוונה שלנו היא לתפוס את גזי החממה ולעשות בו שימושים רבים אחרים, זה חלק מהתוכניות. מלבד חקלאות ודשנים, יש לזה שימוש גם למערכות קירור הפועלות על גזי חממה ואמוניה".