המלחמה שפרצה לפני 17 ימים פוגעת בבני הנוער, שמתקשים להתמודד עם האירועים הקשים. מיום שבת, 7 באוקטובר, נרשם זינוק דרמטי של מאות אחוזים של הצעירים שפונים לקבלת עזרה נפשית מגורמים מוסמכים שונים.

לאחר שחרורן: החטופות הישראליות יעיבירו את הלילה בבי"ח איכילוב | היום ה-18 למלחמה
דיווח: חמאס דרש אספקת דלק בתמורה לשחרור 50 חטופים; ישראל סירבה

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם לנוער במצבי סיכון, התייחסה אתמול בשיחה עם "מעריב" על האתגר המורכב שאיתו נאלצים להתמודד בני הנוער: "עד המלחמה היה ברור מאוד מהי ההגדרה של 'סיכון' - מצבים שונים כמו בתים לא מתפקדים או נוער בזנות, והמצב של המלחמה הרחיב את ההגדרה הזאת בצורה משמעותית - כי הנוער והצעירים שניצלו מהטבח בדרום, או ממסיבת הטבע, או שפשוט ברגע האחרון החליטו שלא ללכת וכך ניצלו - נמצאים גם הם בסיכון. מה יהיה איתם? גם הם נמצאים בסיכון לפגיעות עצמיות, חרדה, דיכאון ונטייה לשימוש בחומרים. בעצם - לא משנה אם מדובר בפגיעה מינית או בטרור".

עוד הדגישה ארז כי "מתחילת המלחמה העלייה הגבוהה, דרמטית, של הפונים לעזרה בדיגיטל כוללת כעת צעירים שחווים חרדה מכך שהם נמצאים לבד בבית בזמן אזעקות, או שנמצאים בבתים פוגעניים בתקופה זו - וגם בני נוער שפשוט צריכים מישהו לדבר איתו על המצב".
לדבריה, עשרות בני נוער מגיעים מדי יום למרחבים שנפתחים על ידי עלם ברחבי הארץ: "הם לא צריכים בהכרח מישהו שיטפל בהם אלא רק שיישבו איתם וייצרו עבורם מרחב בטוח שבו הם יוכלו לדבר על מה שהם עוברים ומרגישים".

לדברי מנכ"לית העמותה, בין מאות הקורבנות שנטבחו במסיבת הטבע ברעים נמצאו גם שלושה אנשי צוות של עלם: "לקח זמן רב עד שאיתרו אותם. מתנדבת נוספת שהתגוררה בקיבוץ בארי נספתה ביחד עם כל בני משפחתה. האסון הזה פגע ונגע בכולנו באופן אישי ומקצועי".

עוד היא מספרת כי "באחד המתחמים שפתחנו באזורים שאליהם פונו משפחות מהעוטף החל התהליך שבו הנוער מתחיל לעבד את מה שעבר. בהתחלה הם לא מדברים, אחר כך הם פשוט פורקים בליל של אירועים - ובהמשך, יש מבט חלול בעיניים. זה הרגע שבו הם קולטים את שעברו. יש צעירים שמגיעים מבית גדול ומרווח ופתאום הם חיים בחדר אחד עם יתר בני המשפחה. היה מקרה שובר לב שבו אחד הנערים שפונו מהעוטף נשכב על הרצפה ולא הפסיק לבכות. 

"אנחנו מגיעים לבני הנוער האלה מתוך צניעות, והבנה שלא נבין מעולם מה עבר עליהם, אלא רק לנסות לעזור ולהחזיר להם את הכוחות שלהם. אנחנו בעצם מנסים לעזור להם להתמודד עם תחושת הקורבן. רבים מהשורדים מאותה מסיבת טבע מספרים כי הרגישו אז פשוט כמו ברווזים במטווח".

בנוסף, עקב המצב הביטחוני, עמותת עלם פתחה קו לייעוץ, תמיכה וסיוע, ניתן לפנות לצ'אט האנונימי של עמותת עלם בכתובת yelem.org.il או בווטסאפ 054-942-4062.