אם אתם מחטטים באף כדאי להיזהר: מחקר חדש שסקר עשרות מאמרים על חולים נוירולוגיים מצא שזיהומים מחלל האף עלולים לנדוד אל עבר הגולגולת ולגרום לפגיעה מוחית ואולי אף להיקשר לסיכון מוגבר למחלות ניוון עצבי ודמנציה. המחקר החדש פורסם בכתב העת לביוכימיה מולקולרית. 

החוקרים מאוניברסיטת Western Sydney  עקבו אחר מאמרים בספרות הרפואית שעסקו בחולים נוירולוגיים שונים וביקשו לבדוק את ההשערה שזיהומים בחלל האף או מצבי דחק עלולים לגרום לפגיעה במערכת החיסון שתוביל דלקת מוחית ואולי כאמור גם למחלות ניוון מוחיות כמו אלצהיימר.

חשוב לציין כי החוקרים לא מצאו קשר ישיר בין חיטוט באף לבין הפגיעה המוחית, אך מהמחקרים שנסקרו נמצאו עדויות לכך שאוכלוסיית המזהמים בחלל האף, בהם חיידקים נגיפים או פטריות, עלולה להגיע אל המוח, ייתכן שדרך עצב ההרחה שסעיפיו מסתיימים באף אך מתחילים במוח עצמו. 

באופן זה מסבירים החוקרים, עלולה להיווצר דלקת מוחית שאינה גורמת לתסמינים, אלא לתהליכים דלקתיים שמביאים משך השנים להצטברותם של חלבונים מזיקים, כמו החלבונים השוקעים במוחם של חולי אלצהיימר. בסקירת הספרות מצאו החוקרים כי בנתיחות ממוחם של חולי אלצהיימר כבר נמצאה עדות כזו לזיהומים שנגרמים על ידי החיידק פנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות, נגיף ההרפס, נגיף הקורונה וטפיל בשם טוקסופלסמה. 

"מזה שנים ידוע ברפואה שסיבוך מוכר של זיהומים בחלל האף והלוע,  פה וחניכיים, סינוסיטיס ודלקות באוזן תיכונה - אוטיטיס, מסוגלים גם להתפשט אל רקמת קרומי המוח ולעיתים נדירות אף לרקמת המוח עצמה" מסביר ד"ר שחר שלי,  מומחה לנוירולוגיה מהמרכז הרפואי רמב"ם, "ישנן עבודות שהדגימו כיצד זיהומים מסוגלים להגיע לרקמת המוח דרך עצב ההרחה ומגיעים לרקמת המוח. עם זאת,  אך שלא מוכרים מחקרים בספרות הרפואית שקושרים ישירות בין חיטוט באף לבין זיהומים במוח, אפשר להניח שחוסר הקפדה על היגיינה באזור הזה, ייתכן שעלול לגרום להתפשטות זיהומים גם למערכת העצבים המרכזית. הדרך למניעה היא כמו תמיד, להקפיד על היגיינה ככל האפשר, עדיף תמיד לקנח את האף במגבון ולקבל את החיסונים עדכניים שיכולים להגן על עלינו מפני זיהומים".