ד"ר ח'אלד אל עזי, פרופ' ליחסים בינלאומיים מביירות, התראיין היום (שלישי) לערוץ "אל-חדת'" הסעודי על מותו של נשיא איראן, איברהים ראיסי.

פרשן איראני משוכנע: "התאונה תצית מחדש את המשבר במדינה"

תחילה אמר, שמותו של הנשיא והכישלון שספגה איראן "יפתח שאלות רבות ויציף בעיות רבות שהמדינה מתמודדת איתן", בין אם מדובר ב"תקלה טכנית" שהייתה במסוק או בתסריט אחד, כיוון שהיא מהווה מכה לאלמנט הקיצוני באיראן, "בפרט מכיוון שבעיית האספקה ואיתור יורש נפתחה לפני זמן מה ועל כן ההפגנות באיראן התייצבו. אמרו בכל כותרות ההפגנות שהן לא רוצות דיקטטורה, ולא רוצות שבנו של המנהיג העליון יירש את אביו - למרות שידו הארוכה והקשר שלו עם משמרות המהפכה משמעותי מאוד", הסביר למה מה שהכי מפחיד את משמרות המהפכה זה ההפגנות.

ההפגנות באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
ההפגנות באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

המראיין טען שגם כך יש שליטה מלאה של הקיצוניים באיראן, ונשאל האם הוא סבור שלאחר האירוע הזה, בו איראן "שילמה" על הקיצוניות שלה, האם היא תשתנה לאחר מכן? הוא ענה כי, "בעיקרון איראן היא מדינה קיצונית. אין הבדל בין הרפורמיסטים לבין הקיצוניים. יש מחלוקת לגבי אופן ניהול המדינה. איראן מאמינה בחשיבה משיחית ולא מאמינה בחשיבה מדינתית. ההנהגה הזאת והמנהיג הזה נועדו לשלוט ולמסור את ההנהגה לידי המהדי, שמצפים לו, כאשר יופיע, והחשיבה הזאת היא הדומיננטית באיראן".

הפגנות באיראן (צילום: הרשתות הערביות)
הפגנות באיראן (צילום: הרשתות הערביות)

עם זאת, גם ד"ר אחמד סייד אחמד, חוקר יחסים בינלאומיים, התראיין לערוץ.

"מהניסיון שלי עם המציאות באיראן והתאונות שאירעו בה, ובבפרט פעולות החדירה מצד ישראל - בד"כ איראן נקטה במדיניות של המתנה או של ערפל חיובי", אמר בנוגע לתגובה אפשרית לאירועים.

"כלומר יש ציוצים מכלי תקשורת כאלה ואחרים שמאשימים את ישראל מחד, ומאידך את כוחות היהירות העולמיים, את דאע"ש ואת אלקאעדה. כאילו יש חלוקת תפקידים בניסיון להסית את תשומת הלב מהאמת, בנוגע למה שאירע ולמה שיתרחש באיראן".

המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)

"להזכירכם כשהמטוס האוקראיני הופל, פורסמה הודעה בנוגע לכך שהפלת המטוס נגרמה על ידי כשל טכני בזמן ששר החוץ האיראני מחמד ג'וואד זריף יצא בהצהרה בה האשים את המדינות האחרות בניסיון לפגוע בתדמית של משמרות המהפכה לקראת הטלת סנקציות נוספות עליהם והכנסתו לרשימת הטרור. לאחר מכן התברר שמשמרות המהפכה הם אלה שביצעו את הפעולה".

"דבר נוסף חשוב מאוד, מהמעקב שלי אחר אירוע התרסקות המסוק של ראיסי, ניכר שיש ניגוד בין ההצהרות והגרסאות בתקשורת האיראנית בכוונת מכוון מצד איראן, והיה אפילו ניגוד בשימוש במונחים: 'נחיתה', 'נחיתה קשה', 'נחיתת אונס', 'חבלה'. היו תיאוריות קונספירציה שהוצגו בכלי התקשורת האיראניים בשני מימדים".

איראן ביום שאחרי מות ראיסי  (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)
איראן ביום שאחרי מות ראיסי (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)

"המימד הראשון הוא דיבור על קיומם של צוותי סייבר שמתמחים בלוחמה אלקטרונית בגבול בין איראן לאזרבייג'ן וכי הם היו קרובים למקומות התרסקות המסוק האיראני וביצעו פעולת שיבוש שיטתית של מסוק הנשיא האיראני והפילו אותו. מאידך, יש מידע בנוגע לכך שבמהלך נחיתת המסוק של הנשיא בוצעה פעולת חבלה על מנת לגרום לבעיה טכנית בו ולהפיל אותו. זה מה שהוצג בכלי התקשורת באיראן".

"ראיתי תוכנית בטלוויזיה האיראנית שהציגה את מקרה מותו של נשיא איראן לשעבר מחמד עלי רג'אי שנהרג בפיצוץ ב-30 באוגוסט 1981 בניסיון להשוות בין שני המקרים. רג'אי נרצח וכך גם אבראהים ראיסי. אני סבור שהאיראנים ישתמשו במדיניות של ערפל וימרחו את העניין הזה".

"הפניית האשמה בצורה ישירה לישראל תחייב את איראן לנקוט בצעדים ממשיים וחסרי תקדים כדי לרצות את דעת הקהל הפנימית ואת השלוחים שלה אלא שהציבור באיראן לא מעוניין בעימות ישיר אלא מעוניין כעת ברגיעה מול העולם, עד להתבהרות התמונה ביחס לבחירות לנשיאות באיראן".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה