שלוש דקות ו-10 שניות מחרידות: בטלוויזיה ובאתרי האינטרנט משודר סרטון האימה המזעזע בו נראות החטופות ברגעי השבי הראשונים כשהן מדממות, אזוקות בפחד משתק כשמעליהן מחבלי החמאס האלימים. חלק מהילדים עלול להיתקל בסרטון הקשה מאוד לצפייה, ועל ההורים לדעת איך להתמודד ברגעים אלו עם הילד.

אי-קולי וסלמונלה: הסכנות שאורבות בבצק העוגיות שלכם | ד"ר מאיה רוזמן
התפרצות אבעבועות רוח בישראל | פרסום ראשון

"חשיפה למראות קשים וזוועתיים באמצעות המדיה איננה מומלצת לקטינים" מסבירה ל"מעריב" ד"ר מרים פינק, מומחית לפסיכיאטריה מקופת חולים לאומית, "חשוב שאנחנו כהורים נתפוס תפקיד אקטיבי ביום קשה כמו היום. פרסום סרטון החטופות מעלה רגשות עוצמתיים ועלול להציף אותנו ובייחוד את ילדנו". 

"שוחחו עם הילדים על הנזק בצפייה, היו שם בשבילם על מנת לשוחח על הנושא, באם ראו את הסרטון חשבו איתם מה יכול לעזור לווסת את הקושי כגון שיחה, הסחת דעת, פעילות יצירתית או עשייה חיובית מעוררת תקווה למען מישהו אחר. באם ילדכם מתמודדים עם חרדה מתמשכת פנו לאיש מקצוע על מנת להעריך את מצב הילד ולקבל הדרכה והנחיות מתאימות".

אם ילדכם ראה את הסרטון הקשה בטלוויזיה, חשוב לפעול ברגישות ולתמוך בו. אלה הצעדים שכדאי להורים לנקוט:

1. הגבילו את החשיפה: ביומיים הקרובים מומלץ להגביל את צפיית הילד בטלוויזיה, במיוחד במהדורות החדשות. אם רמת הבנתו מתאימה, הסבירו לו שהדבר נועד להגן עליו מתכנים קשים.

2. זהו סימני מצוקה: הבחינו בשינויים בהתנהגות הילד, בין אם הוא מפגין פחד, חרדה, סיוטים, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, התבודדות, נסיגה התפתחותי או תוקפנות. כל אלה עלולים להוות סימן מצוקה.

3. שוחחו עם הילד: שבו עם ילדכם במקום שקט בטוח ורגוע, וקיימו עמו שיחה פתוחה וכנה. בררו מה ראה והבין. הקשיבו בסבלנות לדבריו, השיבו לשאלותיו בגילוי לב תוך התאמת תשובותיכם לגילו ורמת ההבנה שלו. הדגישו בפניו את החשיבות של תקשורת פתוחה.

4. הרגיעו אותו: עודדו את הילד לבטא את רגשותיו באמצעות ציור, משחק, או כל פעילות שמרגיעה אותו. הימנעו משיפוטיות או זלזול בפחדיו, היו סבלניים ואמפתיים.

5. פנו לעזרה מקצועית: אם זיהיתם סימני מצוקה מתמשכים אצל הילד, פנו לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש.