ממצאי מחקר חדש ומקיף שנערך בקרב מפונים ואוכלוסייה שלא פונתה במהלך מלחמת חרבות ברזל חושפים תמונה קשה של השלכות הטראומה על המפונים ומשפחותיהם. המחקר נערך בהובלתה של פרופ' מלי שחורי ביטון מהמחלקה לקרימינולוגיה מאוניברסיטת אריאל, בשיתוף עם ד"ר ליזה צבי ופרופ' אביטל לאופר.

עשרות אלפי שקלים מהכספת: עובד במלון נעצר בגין גניבת כספים ממפונים המשתכנים בו

המחקר כלל 636 הורים לילדים, 300 מהם מפונים ו־336 מהאוכלוסייה שלא פונתה, ומממצאיו עולה כי 45.7% מההורים המפונים סובלים מסימפטומים פוסט־טראומטיים לעומת 32.4% בלבד בקבוצת ההשוואה, המורכבת מהורים שלא פונו מבתיהם.

התסמינים כוללים: חשיבה חודרנית (אובססיבית) (68.3% מהמפונים), תסמיני הימנעות (מכל דבר המזכיר את הטראומה) (57%), שינויים בתפקוד קוגניטיבי ובמצב הרוח (64.3%) ועוררות יתר (76.3%).

אוניברסיטת אריאל (צילום: אוניברסיטת אריאל)
אוניברסיטת אריאל (צילום: אוניברסיטת אריאל)

בנוסף נמצא כי 61.1% מההורים המפונים דיווחו על בעיות תוקפנות חמורות אצל ילדיהם, עלייה של כ־50% מהתקופה שלפני 7 באוקטובר, לעומת 40.5% בלבד בקבוצת ההשוואה ועלייה של פחות מ־30% לעומת העבר.

גם בעיות חברתיות היו שכיחות יותר אצל ילדי המפונים, כאשר 29.4% מההורים המפונים דיווחו על בעיות חברתיות חמורות של ילדיהם, לעומת 17.9% בלבד בקבוצת ההשוואה.

המחקר בחן גם את תחושות האמון והחוסן הקהילתי בקרב המפונים. רק 23.3% מהמפונים מסכימים שהרשות המקומית מתפקדת כראוי, לעומת 36.9% בקבוצת ההשוואה. כמו כן, רק 22% מהמפונים דיווחו על אמון במקבלי ההחלטות ברשות המקומית, לעומת 30.1% בקבוצת ההשוואה.