הזוועה התרחשה שוב: משטרת ישראל חשפה פרשיית ענק של מאות מקרי התעללות ותקיפת פעוטות חסרי ישע במעון בקרית גת. שתי הגננות נעצרו ונגדן יוגש כתב אישום במהלך היום (שני). המדריך המלא: כך תזהו סימני התעללות בפעוטות. 

ראשל״צ מובילה, בני ברק בתחתית - ואיפה ת"א? | מדד הדמוקרטיה ברשויות נחשף
סיפור בתעלומה ירושלמית: טבעת זהב בת 2,300 שנה נחשפה בעיד דוד

אל חדרי המיון ברחבי הארץ עדיין מגיעים מאות מקרי התעללות והזנחה, הכוללים בין היתר כוויות, שברים בידיים, ברגליים ובגולגולת וסימני פציעה על העור, זאת לצד הפגיעה הנפשית הקשה של הילד שעשוי לגלות עיכוב התפתחותי, הסתגרות, התפרצויות זעם או בכי, ופגיעה רגשית ונפשית בהמשך חייו.

ילדים בני שנתיים ויותר כבר יכולים להביע רגשות באמצעות ציורים או משחק ולדבר על הקורה אותם. אלא שאצל תינוקות, איתור סימני התעללות מסובך יותר, כשאוצר המילים הוא דל.
 
עם החשד הראשוני להתעללות, נשלחת עובדת סוציאלית שחוקרת את ההורים, בית החולים מערב מיידית את המשטרה, ובמקביל נלקח התינוק לבדיקת קרקעית העין לאיתור דימומים המעידים על פגיעה מוחית, לסריקת רנטגן של כל עצמות השלד בחיפוש אחר שברים ישנים וחדשים, ובמידת הצורך גם לבדיקת   CT. שילוב של כלל הממצאים, מסביר לרוב אם המדובר בהתעללות או הזנחה. 
 
כיצד אם כן ניתן לזהות מבעוד מועד מקרה של התעללות? הנה סימני האזהרה העיקריים בתינוקות וילדים:

עד גיל שנתיים

בגיל זה התינוקות עדיין אינם מדברים ולהורים לא נותר אלא לנחש אם כואב להם, רע להם או שמצב רוחם ירוד. כמה סימנים יוכלו לרמז על קיומה של בעיה: שינויים קיצוניים בשינה ובעירות, נסיגה בהתפתחות המוטורית, חוסר רצון לזוז, פחד מצעקה חזקה או רעש פתאומי. גם תינוק שמפסיק לחייך ומסרב לעבור לידיים של אדם שמטפל בו ושבעבר רצה בו, צריך להדליק נורת אזהרה. 
 
הסימנים הקלאסיים על גוף התינוק המעידים על התעללות הם סימני לפיתה בידיים. סימנים אלה מתרחשים בזמן טילטול הילד, כשהמתעלל מבצע תפיסה בשתי זרועות וטילטול גופו של התינוק. לפיתה זו מותירה כתמים דומים לאלה של מכה יבשה, הנראים כ"טביעות אצבעות" של המתעלל, על זרועותיו של התינוק. 

התעמרות. פגיעה פיזית ונפשית לכל החיים (צילום: אינגאימג')
התעמרות. פגיעה פיזית ונפשית לכל החיים (צילום: אינגאימג')

 
בעת הטלטול, כשראשו של התינוק נזרק מצד לצד, עלולים להיווצר דימומים ברשתית, בהם ניתן להבחין בבדיקת קרקעית עין המתבצעת בבית החולים. הטלטול עלול לגרום גם לדימומים במוח, הנראים בבדיקת CT. הדימומים עלולים להתרחש גם מבלי להטיח את ראשו של התינוק במשטח קשה. מובן שמכה לגולגלתו הרכה של התינוק, תגרום לשברים ולדימומים – לעיתים גם קטלניים. 
 
מרבית המתעללים אינם סוטרים לתינוק, כיוון שחבטה מסוג זה קשה לביצוע בתינוק שראשו קטן. לפיכך נוטים המתעללים להכות את התינוק בישבנו, מה שמותיר על העכוזיים סימני כף יד. שריריו הרכים של התינוק אינם חזקים מספיק כדי לעצור את מכת היד, ולפיכך ראשם נפגע פעמים רבות. הסימן הבולט הוא נפיחות בקרקפת. 
 
שברים מתלווים לרוב מקרי ההתעללות. הם מותירים נפיחות של האיבר, לרוב בידיים או ברגליים, בעקבות לפיתה חזקה או זריקת התינוק לעבר קיר, רהיט או משטח קשה אחר. כל תזוזה של הגפה הפגועה תגרור בכי עז, והתינוק עצמו יסרב להפעיל את הגף הפגועה. תינוק שעבר התעללות ממושכת, יראה בצילום הרנטגן סימני שבר בשלבים שונים, המעידים על חבלות רבות שעבר. 
 
מגיל שנתיים

בשלב זה של חייו הילד מתחיל לתקשר, גם אם אינו מדבר בשפה ברורה ושוטפת. שימו לב למשפטים כמו לדוגמא, "יש לי פצע מהגננת", או "אימא אמרה לי שאני ילד רע ומגיע לי מכות". חשוב להקשיב לילד, לא לזלזל בסיפורים, גם אם נראה שמדובר במעשיות. לרוב, סיפורים מעין אלה בגיל הרך הם אמיתיים לחלוטין. 
 
אם הילד הופך למופנם או אלים יותר בעצמו, אם הוא מחקה התנהגות של מבוגר, או פולט מילים ומשפטים חריגים, הדבר צריך לעורר חשד כי הוא עבר התעללות כלשהי הדורשת בדיקה לעומק. 
 
אחד הכלים היעילים לגלות מקרי התעללות הוא ציורים של הילד. הציורים הקלאסיים של ילד שעבר התעללות ייראו בצבעים כהים, כשהילד קטן, בפינה, מבוהל ומפוחד, ולידו מבוגרים גדולים עם ידיים ענקיות. ציור של מבוגר עם איבר מין, מחשיד להתעללות מינית. 
 
בגילאי הילדות, קיימים סוגים רבים של התעללות. הילד כבר חזק יותר, ושולט בעצמו במידה רבה יותר בשעה שמטיחים אותו על משטח קשה, שלא כמו תינוק שאינו יודע לעמוד או לייצב עצמו. לפיכך, סובלים הילדים מסטירות חזקות, הכאות באמצעות חגורות, נעליים או חפצים אחרים שיותירו סימנים קשים על גוף הילד. 
 
אצל חלק מהילדים נראים גם שריטות, כוויות של חפצים כמגהץ או סיגריות, וסימני נשיכה. ניתן להבחין בנקל כי המדובר בנשיכת מבוגר ולא של ילד או חיה, באמצעות גודל ומיתאר המינשך שנותר על הילד. 
 
אם נתקלתם בחשד להתעללות או הזנחה, תוכלו לפנות למוקד 100 של המשטרה, או לחדר מיון בכל בית חולים לילדים.