אני בן 36, ולפני כמה חודשים החלו לי כאבי ראש מאוד חזקים. זה הגיע בתדירות של פעם־פעמיים בשבוע, ולאט־לאט זה התגבר מבחינת עוצמה ותדירות. בהתחלה הכדורים הרגילים נגד כאבי הראש עזרו לי, אך באיזשהו שלב זה הפסיק לעזור. קצת לפני פסח הגעתי למצב שלא הצלחתי להתמודד עם הכאב, התפניתי לבית חולים ועשו לי בדיקת C.T ראש ובדיקות נוירולוגיות. לא מצאו שום דבר, אך כאבי הראש לא הפסיקו. חוץ מהמצב הנוכחי במדינה, שום דבר חריג לא קרה בחיי. לא פרידה, ולא מעבר ממקום עבודה אחד לאחר. מה יכולה להיות הסיבה לכאבים המטרידים?

“כשיש אדם צעיר שבאופן פתאומי מתחילים לו כאבי ראש קשים שהולכים ומתעצמים, וכל הבדיקות תקינות, צריכים לחשוב על בעיה יותר רגשית או נפשית. אתה מתאר כאב ראש שקשור למתח, והוא יכול להיות או בגלל מתח שרירי או בגלל מתח נפשי. הייתי מציע לך לחפש את הסיבה בעמוד השדרה הצווארי, ולנסות לקבל אולי טיפולים אלטרנטיביים, טיפולים בדיקור, ברפלקסולוגיה או מסאז’ עדין. לדעתי מכאן תבוא הישועה”.

אני בן 34, ולאחרונה עברתי השתלת שיער בטורקיה. כעת אני אמור לעבור השתלה נוספת כי לא סיימו את התהליך. נאמר לי שאני אמור לקבל מנה של זריקת PRP, פלזמה עשירה בטסיות דם, כדי שתעזור לצמיחת השיער. במה מדובר, והאם יש חשיבות לעונה כשעושים השתלה?

"PRP הוא נוזל דם שעשיר בטסיות. לוקחים לך דם מהווריד, מכניסים אותו לתוך צנטריפוגה במבחנה מיוחדת, היא מפרידה את נוזל הדם והטסיות לצד העליון של המבחנה, ולמטה היא משאירה את יתר כדוריות הדם. הפלזמה, יחד עם הטסיות, מכילה פקטורי גדילה, ואותם מזריקים עם מחט קטנה בקרקפת. כך, זה מאפשר צמיחה טובה יותר של שורשי השערות והשערות. עדיף לבצע את ההשתלה בחורף כשלא מזיעים, אבל מבחינה עקרונית זה לא משנה אם חופפים את הראש בשמפו טוב”.

אני בן 72, וסובל מזה 30 שנה מבעיות של צרבות. אובחנתי כבעל בקע סרעפתי, ואני מתמודד עם דלקות הולכות וחוזרות ואף נוטל כדורים. לאחרונה, מאז 7 באוקטובר, החל לי ריפלוקס מאוד רציני שלא עוזב אותי, והוחלט שאני יכול לעבור ניתוח שיכול לסייע ולטפל בבקע באותה הזדמנות. ניסיתי שינוי תזונתי במשך כמעט חודשיים, הפסקתי לצרוך מוצרי חלב וקפה, וזה הקל עליי טיפה. האם כדאי לעבור את הניתוח?

“ניתוח נגד צרבת אינו מציל חיים, אלא משפר את איכות החיים. אני תמיד אומר לאנשים לבדוק מה עושה להם צרבת, כי היא לא מופיעה ישר אחרי האוכל אלא חצי שעה אחרי. לפעמים גם ירקות עושים צרבת. אם אתה רואה שזה מפריע לך, הייתי עושה את הניתוח. אם אתה בריא, אין לך בעיות לבביות או נשימתיות, הייתי הולך על זה. קודם הייתי מתייעץ עם רופא המשפחה. אם אתה סובל מאוד, הייתי עושה אותו”.

אני בת 71, מתמודדת עם סוכרת ונוטלת תרופות. אני מאוזנת מבחינה בריאותית והכל בסדר. אני עיוורת, וכדי לאזן את עצמי אני צועדת לצד מתנדבים שהולכים איתי. לאחרונה הפחתתי את מספר הקילומטרים שאני צועדת בכל יום, ואני מרגישה שאני כבר לא מסוגלת לצעוד. יש לי כאבי גב, וגילו שיש לי בלט דיסק בחוליות.  

“אם עשו לך זריקה אפידורלית והיא עזרה, מה שאפשר לעשות הוא טיפול בגלי רדיו באותם מקומות. מכניסים אלקטרודה שהיא מחט, ומפעילים אנרגיית גלי רדיו שצורבת את העצב התחושתי. כך הכאבים לא עוברים למוח. זו אפשרות אחת, וזו האפשרות הטובה ביותר. זה יכול להיות פתרון. ניתן לנסות גם רפואה משלימה”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש 103FM