מעשנים יותר – בעיקר בגלל המלחמה: סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן לקראת יום ללא עישון שיצוין בשישי הקרוב, מגלה שאחד מכל חמישה ישראלים מעשן, רבים חזרו לעשן מאז השבת השחורה, ולפחות חצי מהנשאלים סבורים שהעלאת מסים על הסיגריות יסייעו להפחתת שיעורי העישון בישראל.

 הסקר נערך בימים האחרונים וכלל מדגם מייצג של כ-560 ישראלים. מהנתונים עולה כי העישון בישראל מתבסס רובו על סיגריות רגילות, אך גם על סיגריות אלקטרוניות והשילוב בין השניים. שיעור המעשנים סיגריות רגילות עומד על 21.5%, כאשר העישון נפוץ יותר בקרב גברים (26.6%) ובחברה הערבית (28%). הצריכה של סיגריה אלקטרונית עומדת על 14% והיא יורדת עם הגיל, כאשר השיעור בקרב בני נוער וצעירים בגילאי 16-24 עומד על 19%.  

 כמעט לכל האוכלוסייה יוצא להיחשף לעישון במקומות ציבוריים: 94.2% אמרו כי חוו עישון פסיבי בעיקר ברחוב, בפארקים ציבוריים, מסעדות ובתי קפה ובתחנות אוטובוס. כמחצית מהציבור מונע מעצמו הגעה למקומות עקב עישון. המקומות העיקריים מהם הם נמנעים כוללים ברים, בתי קפה, מפגשים חברתיים ומסעדות. 

כ - 11% מהציבור נמצא במערכת יחסים עם בן או בת זוג מעשנים, כאשר הנתון גבוה משמעותית בחברה הערבית (20.7%) ובהלימה במחוז חיפה (18%). כ 40% מהמשיבים ישקלו שלא לצאת עם אדם מעשן.  75% מהנשאלים אמרו כי ריח של עשן סיגריות מפריע. 

ליותר ממחצית הציבור יש היכרות עם אנשים שרוצים להפסיק לעשן אך לא מצליחים (52%). נתון זה גבוה יותר בקרב המבוגרים בגילאי 55-60 (74%) ובקרב המעשנים עצמם שמעוניינים להפסיק לעשן (65.6%). קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן למרות הריונה. 

אירועי ה 7.10 החמירו את תופעת העישון: 12% מאלה שנגמלו חזרו לעשן, 21% מעשנים יותר, 60% נשארו באותם הרגלים ומעשנים באותה מידה. יותר ממחצית מהציבור סבור כי יש להעלות את המיסוי על הסיגריות. 

בקרב אוכלוסיית המעשנים, כשני שליש מתחרטים על כך שהתחילו לעשן וכ-72.7% היו רוצים להפסיק לעשן. שתי הסיבות העיקריות שמונעות מהם את הפסקת העישון הן תחושת הכיפיות שקשה לוותר עליה וההרגל של שנים. 

"אנחנו מאוד מודאגים מתופעת העישון בישראל" אמר משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "העישון מקצר את תוחלת החיים, גורם למחלות רבות ולמוות. עם כל מה שהאנושות יודעת על ההרגל הממכר, היינו מצפים שבשנת 2024 שאחוז המעשנים בישראל ירד לספרה אחת כמו במדינות מתקדמות ומודרניות שכבר התפקחו, אך למרבה הצער נתוני הסקר החדש מציגים תמונה עגומה וכמעט בכל שעה מת ישראלי נוסף מנזקי עישון".