הוכחה משמעותית ראשונה ליעילות חיסון הפפילומה בגברים: מחקר רחב היקף חדש, שכלל מאות אלפי נבדקים, מראה שהחיסון מפחית משמעותית את התחלואה בסרטן בגברים. הממצאים יוצגו בקרוב בכנס האיגוד לאונקולוגיה קלינית בארה"ב.

פריצת דרך: ה-FDA אישר בדיקה עצמית לווירוס הפפילומה

החיסון נגד נגיף הפפילומה אושר לראשונה בשנת 2006 עבור בנות ונשים בגילי 9 עד 29, ובשנת 2009 גם עבור בנים וגברים בקבוצת גיל זו. הגרסה העדכנית של החיסון, גרדסיל 9, אושרה מאז שנת 2019 לשימוש בילדים ומבוגרים בגילי 0 עד 45. בישראל ניתן החיסון לבנים ובנות בכיתות ח', והוא נמצא בסל עבור נשים עד גיל 45 וגברים עד גיל 26. גברים מבוגרים יותר יכולים להתחסן במרשם פרטי עד גיל 45.

המחקר החדש הוא אחד הנרחבים ביותר שבדק את השפעת החיסון על מניעת מחלות סרטן הקשורות לנגיף הפפילומה, ובהן סרטני הראש, הצוואר ואיברי המין בגברים ונשים. מחקרים קודמים של החיסון התמקדו בעיקר ביכולתו של החיסון למנוע את סרטן צוואר הרחם. כך למשל הראה מחקר רחב היקף שנערך בשבדיה בשנת 2020 ששיעורי סרטן צוואר הרחם היו 47 לכל 100 אלף נשים מחוסנות, בהשוואה ל־94 ל־100 אלף נשים לא מחוסנות. במסגרת המחקר החדש נכללו יותר מ־1.7 מיליון מתנדבים שחוסנו נגד HPV מאז שנת 2010 בין הגילים 9 ל־39 שנים, ומספרים זהים בערך של מתנדבים לא מחוסנים. 44% מהם היו גברים.

וירוס הפפילומה (צילום: אינגאימג')
וירוס הפפילומה (צילום: אינגאימג')

לגברים שחוסנו היו שיעורים נמוכים יותר של כל מחלות הסרטן הקשורות לנגיף הפפילומה: שיעור התחלואה בסרטן ראש היה 3.4 ל־100 אלף מחוסנים, בהשוואה ל־7.5 לכל 100 אלף איש לא מחוסנים. שיעורי התחלואה בסרטן הצוואר היו 2.8 ל־100 אלף גברים מחוסנים, בהשוואה ל־6.3 לכל 100 אלף חולים לא מחוסנים. במחקר נמצאו סיכונים נמוכים לסרטן גם אצל נשים מחוסנות, ובכלל זה גם סרטן צוואר הרחם.

"בעבר עישון היה הגורם העיקרי לסרטני ראש וצוואר כמו סרטן הפה והגרון", אמרה ד"ר לין שוכטר, נשיאת האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית. "כיום הגורם העיקרי לסרטנים אלה הוא נגיף הפפילומה. המחקר מרחיב את מה שאנחנו יודעים, ומראה שמניעת הדבקה באמצעות החיסון מסייעת למנוע את סוגי הסרטן הקשורים להדבקה בנגיף".