כיום הולכת ומתבהרת חשיבותה של רפואה מותאמת אישית. לא רק שמחלות שונות מתבטאות באופנים שונים אצל מטופלים שונים אלא שגם הטיפולים לאותן המחלות יהיו בעלי פרופיל יעילות ובטיחות שונה כתלות במאפייני המטופל. מטופלים שונים בגילם, במינם, בגוון העור שלהם, במחלות הרקע ועוד. כל אלו צריכים להילקח בחשבון בהערכת המטופל ובהתאמת הטיפול. 

אוכלוסיית המתאמנים והספורטאים הולכת וגדלה ולה מאפיינים ייחודיים – מדובר בקבוצת אנשים עם משמעת עצמית גבוהה ולכן עם נטייה להתמיד במשטר הטיפולי עליו הרופא ממליץ; מנגד – הזעה, חיכוך וחשיפה לשמש עלולים לגרום למצבים עוריים בהם מאתגר לטפל; גם הדיאטה הייחודית לכל מתאמן ושימוש בתוספי תזונה צריכים להילקח בחשבון בבואנו לטפל במטופל המתאמן. במאמר זה נדגים את הטיפול המותאם אישית במתאמנים הסובלים מפצעי בגרות – אקנה. 

1.    פעילות גופנית מלווה בהזעה מרובה, והצטברות שומן, לכלוך וחיידקים על העור. אלו עלולים להחמיר אקנה. על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת עור - במידה והפנים, הכתפיים והגב התמלאו בפצעונים מאז שהתחלתם להתאמן, אין זה אומר שעליכם לבטל את המנוי לחדר הכושר אלא פשוט לאמץ את ההמלצות הבאות:

-       טרם האימון: הקפדה על הסרת האיפור, לבישת ביגוד נקי (לא להשתמש באותה חולצה מנדפת זיעה כל השבוע!), ובמידה והאימון בחוץ – מריחת קרם הגנה לא שומני רחב טווח ועמיד למים. חשוב לציין שחלק מן הטיפולים לאקנה מעלים את רגישות העור לשמש, דבר שצריך להילקח בחשבון בהתאמת הטיפול.

-       במהלך האימון: שימוש במגבת נקיה בתפיחות קלות (לא לשפשף) להסרת הזיעה  ולניקוי מכשירי הכושר טרם השימוש. פעילות גופנית שדורשת קסדות או ציוד נלבש אחר שמתחכך עם העור עלול גם הוא להחמיר אקנה.

-       לאחר האימון: רחצה מיד עם תום האימון עם סבון לא שומני במים פושרים ומבלי לשפשף  באגרסיביות.  

2.תוספי תזונה  - צריכת תוספי תזונה נפוצה בקרב אוכלוסיית המתאמנים. פעמים רבות מדובר בתוסף ״שיש בו קצת מהכל״, במקרים אלו חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים שכן ויטמין B6, B12, ויוד עלולים לגרום ולהחמיר אקנה. אומגה3 ואבץ הם תוספים שעלולים להיטיב עם אקנה וודאי שלא להחמיר אותו. כך למשל, במתאמנים שאינם צורכים שומן, אני אוהב לשלב מתן תרופה בשם isotretinoin עם אומגה3 שעוזרת לספיגת התרופה ובמקביל מצמצמת את תופעות הלוואי שלה.

3. איזוטרטינואין בקרב מתאמנים – כמות המיתוסים סביב התרופה שנמכרת בארץ תחת השם קיורטן אינה יודעת גבולות. אז כמה מילים על התרופה – מדובר, בנגזרת של ויטמין איי, אשר נמצאת בשימוש מעל 40 שנים לטיפול באקנה. הטיפול בקיורטן בקרב מתאמנים מחייב דגשים מיוחדים, כך למשל חשוב לתעדף פעילות גופנית במקום מקורה שכן התרופה מגבירה את רגישות העור לשמש. על פי המלצות אירגון הבריאות הבריטי, פעילות גופנית קלה לא מהווה בעיה לנוטל התרופה, באשר לפעילות גופנית עצימה יש להיוועץ עם רופא מומחה לרפואת עור

. 4תזונה בעלת ערך גליקמי גבוה (כלומר, מעלה את רמות הסוכר בדם במהירות) עלולה להחמיר אקנה. אלו כוללים לחם לבן, אורז, פסטה – מוצרים אותם מתאמנים צורכים בתקופת ה״מסה״ (תקופה בה המתאמן עולה במשקל).

5.    חלב פרה – מספר מחקרים קישרו בין אקנה לבין צריכת חלב פרה. אחד המחקרים הדגשים שנשים הצורכות 2 כוסות חלב פרה ומעלה ביום מגדילות את הסיכוי לאקנה ב44%. בנוסף, חלק מן הטיפולים האנטיביוטיים שניתנים כטיפול לאקנה לא נספגים טוב כאשר נילקחים יחד עם ארוחה חלבית.

6    חלבון מי גבינה – בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים שהראו שיתכן קשר בין אקנה לבין צריכת חלבון whey. ולכן, במצבים של אקנה מאתגר לטיפול כדאי לשקול לצרוך ״חלבון של פעם״ – ביצים ודגים.

7. סטירואידים אנאבוליים ו״תוספים בוני שריר״ העלולים להכיל אותם, אסורים לשימוש מסיבות רבות, אך במטופלים הסובלים מאקנה, נטילת סטירואידים עלולה לגרום ל אקנה קונגלובטה/ פולמיננס – הצורה הקשה ביותר של אקנה.

לסיכום, אקנה באוכלוסיית המתאמנים מהווה מצב עורי מאתגר הדורש טיפול הוליסטי ומותאם אישית. כפי שאימון גופני מותאם לצרכיו ומאפייניו של המטופל כך גם הטיפול באקנה. מומלץ לפנות לרופא מומחה לרפואת עור לקבלת תוכנית טיפולים נכונה.

ד''ר יוסי טייב (צילום: Ofer Hajayov)
ד''ר יוסי טייב (צילום: Ofer Hajayov)