מכת הטביעות בישראל: מפתיחת עונת הרחצה ועד היום (רביעי) מדווח מגן דוד אדום על 74 מקרי טביעה. הנתונים המדאיגים האלו הובילו את הארגון להכשיר את צוותי החירום בנהיגה בשטח חולי ולרענן את הידע בעזרה ראשונה בקרב צוותי המצילים בחופים.

במותו הציל חיים: תרומת קרנית עינו של אמיר גלילוב ז"ל תושתל בחולה
חברות מצילת חיים: המבצע הלילי לתרומת כליה ייחודית וחוצת יבשות בהדסה עין כרם

על פי נתוני מד"א מתחילת עונת הרחצה ועד היום נמשו מחופי הים התיכון 44 בני אדם, 14 בחופי ים המלח, אחד בחוף באילת, אחד בחוף הכינרת, 4 בבריכות ציבוריות, 9 בבריאות פרטיות ואחד בבריכת צימר. מתוך הטובעים נקבע מותם של תשעה. 

לאור מקרי הטביעה המרובים, ערכו היום צוותי מד"א אימון נהיגה בחופים עם רכבי שטח לנהיגה חולית. בין הרכבים שתורגלו היו אמבולנסים בעלי הנעת שטח ארבע על ארבע, ג'יפים, טרקטורונים וכלים ייעודיים. במסגרת האימון עברו הנהגים סימולציות שונות לסיוע רפואי מהיר. במקביל מעביר מד"א גם ריענוני עזרה ראשונה לצוותי המצילים בחופים.

למרות שטביעה נראית בסרטים דרמטית וכוללת נפנופי ידיים וצעקות, הרי שבחיים האמיתיים מדובר באירוע שקט, כשגופו של הטובע שוקע לאיטו באפיסת כוחות אל המעמקים.  טביעה מחולקת בעולם הרפואה לשתי קבוצות עיקריות: "יבשה" ו"רטובה", המתייחסים לשאלה האם התרחשה שאיפת נוזל לריאות – בטביעה "רטובה" או לא – בטביעה "יבשה". אלא שבשני המקרים המוות נגרם מחנק המוביל להפסקת אספקת החמצן הסדירה לגוף ולמוח.

בסיכון הגבוה ביותר נמצאים תינוקות שעלולים לטבוע גם במים רדודים. זו גם לא חייבת להיות בריכה: ראשם של ילדים עד גיל חמש גדול וכבד יחסית לשאר הגוף, והם עלולים להתהפך בקלות לתוך דלי מים, אמבט, גיגית ואפילו שירותים מבלי שיוכלו לחלץ את עצמם. כך תוכלו לנסות להציל מטביעה הזעיקו את המציל, ומבלי לסכן את חייכם - נסו למשות את הטובע מהמים במהירות האפשרית. הזעיקו את מגן דוד אדום בטלפון 101. 

אם הטובע לא נושם, כלומר בית החזה שלו אינו עולה ויורד, יש להשכיב אותו על הגב הרחק מהמים ולהתחיל בהחייאה שכוללת עיסויי חזה בקצב של 100 עד להגעת צוותי מד"א. לעולם אל תנסו להוציא מים מריאותיו של הנפגע: לא רק שזה בלתי אפשרי, אלא זה עלול לסכן את הנפגע. 

אם הבחנתם שהטובע חוזר להכרה, אל תאפשרו לו להתהלך בכוחות עצמו, תמיד יש להתפנות לבית החולים להמשך מעקב ובדיקות, כיוון שלאחר טביעה צפויים שינויים מסוכנים ברמות המלחים בגוף שעלולים לסכן את חייו של הטובע, גם אם הוא עומד על רגליו. אם אתם הורים לילדים, הקפידו להשגיח עליהם תמיד כשאתם בסביבת מים. אל תקראו ספר או עיתון, אל תשתמשו בסלולרי. העיניים צריכים להיות תמיד בהשגחה על הילד. 

דאגו שהבריכה שלכם מוגנת בפני כניסת ילדים, ואל תשאירו ילדים קטנים לבד באמבטיה, בגיגית או בקרבת כל מקור מים, אף לא לרגע אחד, גם לא כדי לענות לטלפון או לקחת מגבת. מספיקות כמה שניות כדי לגרום לילד נזק מוחי בלתי הפיך. 

אל תתרחצו בחוף בו אין שרותי הצלה, ואל תיכנסו, אתם או ילדכם למים, כשהדגל שחור או אדום. למדו את הילדים שחייה, מוקדם ככל האפשר, כבר מגיל כמה חודשים. הניסיון מלמד שפעוטות וילדים שהתרגלו "להתיידד" עם המים אינם נכנסים לחרדה, לומדים להתהפך בקלות ולצוף מעל פני המים מבלי לטבוע.