אירוע נוסף של נשיכה: הלילה תינוק כבן שנה נגרר על ידי תן וננשך. התינוק פונה לטיפול בבית החולים. באחרונה מתרבים מקרי התקיפה של חיות בר, ועמם גם סכנת ההדבקה במחלות זיהומיות.

הפחד הגדול של כולנו: כך תוכלו להציל חיים במקרה של טביעה | ד"ר איתי גל
משפחתו של עמית בן ה-16 שמת מאימון אגרוף תאילנדי - תרמה את איבריו, חמישה חולים ניצלו

המקרה הפעם התרחש באוכל הסמוך לחניון נחל גוונים שבמכתש רמון: צוות מגן דוד אדום נקרא למקרה בו תינוק כבן שנה ננשך על ידי תן ונגרר על ידו כמה מטרים. התן הצליח לחדור לאוהל בו שהה התינוק, לאחר שאביו השאיר בו פתח קטן כשיצא לכמה רגעים.

צוות מד"א במרחב נגב קיבל את הקריאה דקות ספורות לאחר חצות ויצא למקום האירוע, התינוק נפצע במצב קל ופונה לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה בבאר שבע כשבמקביל פקחי רשות הטבע והגנים מבצעים סריקות לאיתור התן.

תנים, שועלים וגם כלבים משוטטים עלולים להדביק בכלבת, מחלה נגיפית העלולה לגרום למוות זמן קצר לאחר ההדבקה. הנגיף מועבר בעיקר דרך רוק החיה באמצעות נשיכה, אולם הנפגע עלול להידבק גם באמצעות ליקוק באיזור שבו יש פצע ואף שריטה קלה.

נשיכות בעלי חיים. הטיפול הראשוני. קרדיט צילום: רשת 13

מחלת הכלבת מתחילה במספר ימים של חום, כאבי ראש, חולשה, בחילות והקאות, כאבי גרון, שיעול, איבוד תיאבון וכאבי שרירים. תוך מספר ימים מתלווים פגיעה במצב ההכרה, בלבול, הזיות, חשיבה מוזרה, החמרת כאבי הראש עד להתכווצויות ושיתוקים. לבסוף משתתקים מיתרי הקול, מוגברת הפרשת הרוק עד לתמונה האופיינית של ריר וקצף היוצאים מהפה.

הנשיכה עלולה להדביק גם במחלת הטטנוס, לאנשים שאינם מחוסנים. על פי ההנחיות יש להתחסן אחת לחמש שנים, ובמקרה שהנפגע אינו זוכר אם חוסן או לא – מחסנים בכל מקרה. החיסון צריך להינתן תוך 48 שעות מרגע הנשיכה או השריטה.

כך תעניקו עזרה ראשונה במקרה של נשיכה:

1.⁠ ⁠נקו היטב את הפצע במים וסבון ושטפו את האיזור היטב.
2.⁠ ⁠אם אפשר חטאו את האזור וחבשו בתחבושת סטרילית.
3.⁠ ⁠יש לדווח על כל מקרה של נשיכה ללשכת הבריאות המחוזית הסמוכה למקום האירוע או למקום מגוריכם, שם יטפלו לאיתור החיה הנגועה, ויחליטו על הצורך בחיסון נגד כלבת לנפגע.
4.⁠ ⁠בדקו האם הננשך קיבל חיסון אנטי טטנוס בחמש השנים האחרונות. אם לא, יש לגשת לחדר המיון או למרפאת קופת החולים כדי להתחסן תוך 48 שעות מרגע הנשיכה.