הילדות של היום מתבגרות מוקדם יותר וההשלכות הרפואיות עלולות להיות חמורות: מחקר רחב היקף שעקב אחר ילדות משנות ה-50 ועד ימינו מגלה שגיל הופעת המחזור החודשי הראשון הולך ויורד, וילדות רבות מקבלות את הווסת כבר בגיל 10 ואף למטה מזה. הממצאים החדשים, שעלולים להיקשר לסכנות רפואיות, פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

המחקר שנערך בארה"ב אסף נתונים מלמעלה מ-70 אלף נשים שנולדו בין 1950 לשנת 2005. הממצאים הראו שהגיל הממוצע של הווסת הראשונה ירד מ-12.5 שנים בממוצע בקרב הנבדקות שנולדו בין 1950 לשנת 1969, ל- 11.9 שנים בממוצע בקרב המשתתפות שנולדו בין שנת 2000 ל-2005. הממצאים הראו גם שאחוז הנשים שהחלו את המחזור הראשון שלהם לפני גיל 11 עלה מ-8.6% ל- 15.5%, ואחוז הנשים שהווסת הראשונה החלה מאוחר (גיל 16 ומעלה) ירד מ-5.5% ל- 1.7%. 

החוקרים בדקו גם את סדירות המחזור הווסתי ומצאו שבין 1950 לשנת 2005 אחוז הנשים שדיווחו על הופעה סדירה של המחזור החודשי ירד מ-76.3 אחוזים ל-56 אחוזים. המגמות הופיעו בכל הקבוצות האתניות.

עדיין לא ברורות ההשלכות הרפואיות של הקדמת המחזור, אולם על פי ההערכות התבגרות מינית מוקדמת עלולה להגביר את הסיכון לסרטן שד ושחלות, למחלות לב וכלי דם, ואפילו לסיבוכים בהיריון ולהפלות. ילדות אצלן מופיעה ווסת מוקדמת עלולות לחוות גם קשיים רגשיים וחברתיים כמו הפרעות בדימוי גוף, דיכאון, חרדה, וקושי ביצירת קשרים חברתיים. מחקרים מסויימים גם מצביעים על קשר בין התבגרות מינית מוקדמת להתנהגויות סיכון הכוללות צריכת אלכוהול וסמים, עישון ופעילות מינית מוקדמת.

על פי המקובל, סימני התבגרות מינית ראשונים אצל בנות מתחילים להופיע בגיל 8, בעוד שגיל המחזור החודשי אצל נשים מופיע לרוב אחרי גיל 12. הופעה מוקדמת יותר דורשת לרוב ייעוץ עם רופא גינקולוג או אנדוקרינולוג ילדים. לחוקרים עדיין לא ברור מה גרם להקדמת המחזור החודשי, אך הם משערים שמגפת ההשמנה שעלתה בארה"ב במהלך תקופת המחקר וידועה כשקשורה להתבגרות מוקדמת יותר, עלולה להיות אחד הגורמים לכך. השערות נוספות נוגעות לגורמים סביבתיים כמו כימיקלים המשפיעים על המערכת ההורמונלית, מזהמי אוויר, מתחים או חוויות ילדות שליליות.

"בשנים האחרונות עם העלייה בהשמנה ובאכילת מזונות מעובדים נצפה גיל הופעת ווסת מעט מוקדמת יותר, בעיקר אצל בנות עם משקל עודף" אומרת ל"מעריב" הפרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהלת האגף למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי מאיר, "לנשים הללו יש גם סיכון מוגבר לסוכרת ולמחלות לב. לא הכל בשליטה שלנו אבל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית בהחלט כן ויש לעודד לכך".

"במקרה של כאבים משמעותיים, דימום ממושך או אי סדירות של הווסתות מומלץ לגשת לבדיקה גינקולוגית" מוסיפה פרופ' בירון, "לרוב הכל תקין וזו רק חוסר בשלות של הציר ההורמונאלי שמתאזן בהמשך אבל לעיתים נדירות הסימנים הללו מעידים על בעיה ושווה לוודא שהכל תקין".