בריאות הפה מעידה על מצב הבריאות הכללי של הגוף ומחקר ישראלי חדש מדגים זאת בבירור: חוקרי המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה שחקרו את מצבן הרפואי של עוסקות בזנות, גילה כי מרביתן צורכות אלכוהול וסמים, וסובלות מריקבון קשה בשיניים, חלקן עד כדי שימוש בתותבות. הדגישו כי הממצאים של המחקר שבאים בקנה אחד עם נתוני הספרות הרפואית, מגבירים את הצורך בטיפול רפואי בהן, לטובתן ולשמירת אלה שצורכים את שירותיהן. 

במהלך המחקר אותו ניהל ופרסם ד"ר יניב מאייר, רופא בכיר ומנהל תוכנית ההתמחות במחלקה לפריודונטיה, יחד עם עמיתיו למחלקה פרופ' הדר זיגדון-גלעדי, ד"ר לאוניד בילדר, ד"ר צבי גוטמכר, וד"ר תהל עוגן-אלון, נבדק בין השנים 2020 ל-2023, מצבם הרפואי של כ-80 מטופלות, מתוכן 40 משתייכות למעגל הזנות וכ-40 שייכות לאוכלוסיה הכללית.

החוקרים פנו לתיקים הרפואיים של הנבדקות ובחנו את פענוח צילומי הרנטגן הפנורמיים שבוצעו ללסתות, את ממצאי הבדיקות הקליניות המתועדות בתיקי המטופלות, ביצעו הערכת שיניים חסרות, בחינת חוסר עצם ומצב העששת, במטרה ליצור מדד שיוכל להעיד באופן השוואתי על מצב בריאות השיניים של כל מטופלת.

הממצאים הראו כי מצב בריאות הפה בקרב נשים העוסקות בזנות קשה ומורכב יותר בהשוואה לנתונים הרווחים באוכלוסייה הכללית. נמצא כי לנשים העוסקות בזנות יש שכיחות גבוהה יותר של שיניים חסרות מעל לפי 3 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, מצב ריקבון השיניים אצלן חמור וגבוה פי 5 ביחס לאוכלוסיה הכללית, וכ-12% מהן נעזרות בתותבות בשל חסר שיניים.

החוקרים מצאו עוד ש-72% מהעוסקות בזנות צורכות אלכוהול, רובן באופן לא מבוקר, וכ-30% מהן משתמשות בסמים, לדבריהן כמנגנון התמודדות עם עבודתן. בקרב הנשים שצורכות אלכוהול וסמים נמצאו יותר משטחי שן רקובים ונגעים שונים שמעידים על היגיינת פה ירודה. החוקרים מעריכים כי גם לעישון המופרז בקרב הנשים יש השפעה שלילית על בריאות השיניים. 

"הספרות הרפואית מצביעה על סיכון גבוה לפתח סרטן פה ומחלות פה אחרות בקרב הנשים העוסקות בזנות" מציין ד"ר יניב מאייר, "הן צורכות יותר אלכוהול, סמים, נדבקות במחלות מין ובזיהומים אחרים, כולם מתבטאים גם במצב הפה החמור, מה שמאושש את הצורך לסייע להן".