לאחר שנים של ניסיונות פיתוח גלולה למניעת היריון לגברים, צפוי בעתיד הלא רחוק פתרון חדש: חוקרים מדווחים על הצלחה בשלב מחקרי מתקדם בניסוי על ג'ל חדש המפחית את ספירת הזרעונים ומונע הפריה. התוצאות הוצגו בכנס האגודה האנדוקרינית שנערך השבוע בבוסטון.

"תרומתו תיזכר לדורות": שר החוץ לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86
החוקר של סינוואר טוען: "חמאס לא מעוניין בעסקה - היא נכפית עליו"

הפיתוח החדש נקרא נסטרון, והוא כולל סוג של הורמון סינתטי שכבר נמצא בשימוש כאמצעי מניעה בטבעת נרתיקית אצל נשים, יחד עם ההורמון הגברי טסטוסטרון. השילוב של השניים נועד למנוע מהגברים לייצר זרעונים מבלי להשפיע על החשק המיני או לגרום לתופעות לוואי אחרות.

בניסוי השתתפו 222 גברים בגילאי 18 עד 50 שמרחו חמישה מיליליטרים של הג'ל – כמות שוות ערך לכפית, על כל אחד מהשכמות שלהם פעם ביממה. הגברים שהשתתפו נדרשו להיות במערכות יחסים מונוגמיות, ונזקקו גם להסכמה של בנות הזוג. הנבדקים עוד התבקשו להסכים לשימוש בג'ל כאמצעי מניעה יחיד ולקיים יחסי מין לפחות פעם בחודש במשך שנה. במהלך המחקר הגברים עברו בדיקות ספירת זרע מעת לעת, בדיקות המהוות מנבא טוב לפוריות. אם ספירת הזרע נשארת נמוכה, הרי שהסיכון להיריון הוא קלוש.

לאחר 12 שבועות של מריחה יומית של הג'ל, 86% מהמשתתפים חוו ירידה בספירת הזרעונים, מכמות של כ-15 עד 200 מיליון למיליליטר, לרמה של מיליון זרעונים ומטה. רמה זו יעילה לדברי החוקרים למניעת היריון ספונטני. החלק השני של המחקר עדיין בעיצומו, והחוקרים מבקשים לבדוק בין היתר מה רמת הבטיחות של הטיפול ותופעות הלוואי שלו, והאם אכן מנע היריון. 

"65 שנים לאחר המצאת הגלולה, ועולם הרפואה מחכה זמן רב לפתרון גם עבור הגברים" אומר הד"ר ערן אלטמן, מומחה לגינקולוגיה ומנהל בנק הזרע בבית החולים בילינסון, "יעילות הגלולה גבוהה מאוד ורוב הנשים מרוצות מהטיפול, אבל כל עול מניעת ההיריון נופל עליהן, וישנן נשים שרפואית אינן יכולות לקבל הורמונים או שסובלות מתופעות לוואי מהטיפול בגלולות שגורמות להן להפסיק אותו. המחקר בכיוון הנכון, אבל כדאי לזכור שיש לחוקרים עוד דרך ארוכה לבדוק את בטיחות הטיפול, היעילות שלו, עד כמה הוא מונע היריון ועד כמה הוא הפיך".