המבקרים הקבועים בבתי החולים כבר מכירים את הגזל בקפיטריות במרכזים הרפואיים. עכשיו הכנסת (שוב) תנסה לשים לזה סוף: ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום (שני) בהיעדר הפיקוח על מחירי המזון המופקעים בחנויות ודוכני המרכזים הרפואיים.

הצפון אבוד | קרית שמונה בלהבות: "אי אפשר לנשום" - צפו בתיעוד המטורף   
"סמל לרוח האדם": השר לשעבר דוד לוי מובא למנוחות בבית שאן

יוזמי הדיון, ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), אימאן חט'יב יאסין (רע"מ) ומשה פסל (הליכוד) הדגישו כי כיום, אין כל התערבות של משרד הבריאות או רשות התחרות בתמחור של מוצרים הנמכרים בבתי החולים. התוצאה: קפה, מאפה, או כל מוצר אחר, נמכרים בקפיטריות בבתי החולים במחיר יקר משמעותית מבמקומות אחרים. כך לדוגמה, משקה אייס קפה קטן בבית חולים שיבא עולה 19 שקלים ומחירו של קפה הפוך קטן בבית החולים אסף הרופא מגיע ל-13 שקלים. מחירים דומים ואף יקרים יותר נמצאו בבתי חולים אחרים.

המרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)
המרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)

חשוב לציין כי הקונים בעמדות הקפה שבבתי החולים הם קהל שבוי ואינם יכולים לרכוש מוצרי מזון טריים. חלקם גם כבולים למסגרת בית החולים, כשהם סועדים את קרוב משפחתם או מאושפזים בעצמם. בכוחם של בתי החולים להציב את עניין התמחור הנמוך כתנאי במכרז, אך בעבר נטען כי הרווח של בתי החולים מהזכיין הוא שיקול מרכזי בעת המכרז, דבר המקשה על הזכיין למכור את המוצרכים במחיר נמוך. משרד הבריאות התבטא בנושא בעבר וטען שישקול להתערב בפיקוח על המחירים בבתי החולים, אך בפועל לא נעשה דבר.

ד"ר דליה שיליאן, כלכלנית ראשית של הרשות להגנת הצרכן, הציעה כי בתנאי המכרז יוכלל מחיר-סף למספר מוצרים, ואילו ידידיה שרלו מנהל אגף הפיקוח על האשפוז במשרד הבריאות, הודה בבעיה וטען כי יש לאפיין מה הם מוצרי הבסיס עליהם יכול להתבצע פיקוח, כמו מים וקפה.

"ברור שאם יש בונבוניירה יקרה, על מחירה לא יכול להיות הגבלה", אמר שרלו, והדגיש כי פיקוח כזה דורש חקיקה יזומה ע"י משרד הכלכלה. אתי פיטוסי, חשבת חטיבת מרכזים רפואיים ממשלתיים במשרד, ציינה כי לא תמיד בתי החולים מצליחים למצוא זכיינים מתאימים, ולכן מוצבים מכשירים חשמליים למכירים מזון.

שלומי גרוסמן, ראש אגף רכש ב"כללית", סיפר על מכרז אחיד במרכזים הרפואיים, הכולל מחירון מפוקח, וטען שהפיקוח לא גורם לבריחת זכיינים. ואילו יואב סיבור, ממונה בריאות באגף התקציבים, הזהיר כי פיקוח מוגבר על המחירים עלולים לפגוע בהכנסות, ביציבות הפיננסית ובאיזון התקציבי של בתי החולים. 

יוני משריקי (צילום: דוברות הכנסת)
יוני משריקי (צילום: דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) אמר: "מדובר בקהל שבוי, שאסור לשדוד אותו על מוצרים בסיסיים כמו קפה ובקבוק מים. הזכיין יכול להרוויח במחירי המוצרים היוקרתיים". הוא הלין בדיון על התנהלות משרד הכלכלה, וטענתם כי הדבר באחריות הרשות להגנת הצרכן. הוא דרש לקבל בתוך חודש עמדה מפורטת ממשרד הכלכלה לגבי הפיקוח על מוצרי מזון בבתי חולים: האם יש מקום לפיקוח כזה, על אילו מוצרים ובאיזה אופן ניתן לפקח.

בנוסף, ביקש משריקי ממשרד הבריאות לערוך בדיקה מקיפה מול כלל בתי חולים ולקבוע על אילו מוצרי מזון מבין המוצרים שנמכרים בבית החולים ניתן לקבוע פיקוח. בהתאם לתוצאות הבדיקה, משרד הבריאות התבקש להנחות את בתי החולים, לקבוע בתנאי המכרז כי יהיו מספר מוצרי מזון בסיסיים שישווקו במחיר קבוע ומוזל לציבור המגיע לבתי החולים.