51% מבני 20 ומעלה (כ-3.1 מיליון בני אדם) מרכיבים משקפיים או עדשות מגע. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה נתונים לרגל יום ההזדהות הארצי עם העיוורים ולקויי הראייה, שיצוין ביום חמישי.

השופר של חיזבאללה טוען: הסכם עם החמאס הוא רק עניין של זמן | דיווח
בחיזבאללה הבינו את המתנה שהעניקה להם הממשלה - והתחילו לפעול

מפילוח הנתונים עולה, כי קושי ראייה נמצא בקשר חיובי עם הגיל: בקרב בני 65 ומעלה, 7% מתקשים מאוד בראייה, לעומת 1.3% מבני 64-20. מבין המתקשים בראייה עד גיל 64 – 56% מועסקים, לעומת 77% מאלה שאינם מתקשים בראייה גילאים אלו.

בעלי קושי בראייה מתקשים יותר בכיסוי הוצאותיהם החודשיות, כאשר על פי הסקר החברתי של הלמ"ס, 49% מצליחים בקושי או שאינם מצליחים בכלל לכסות את הוצאותיהם, לעומת 26% מאלה שאינם מתקשים בראייה.

בקרב בני 64-20, שיעור המתקשים בכיסוי הוצאותיהם עוד על 60% בקרב המתקשים בארייה, לעומת 28% מאלה שאינם מתקשים בראייה. בעלי קושי בראייה מעריכים באופן שלילי יותר את מצב בריאותם – 71% מעריכים את מצב בריאותם כלא טוב, לעומת 14% מאלה שאינם מתקשים בראייה.

בקרב בני 65 ומעלה, 82% מהמתקשים בראייה, מעריכים באופן שלילי את מצב בריאותם, לעומת 37% מאלה שאינם מתקשים בראייה. עוד עולה מהנתונים, כי כמעט מחצית (47%) מהאנשי עם קשיי ראייה, חשים בדידות לפעמים או לעיתים קרובות, כאשר השיעור בקרב אלה ללא קושי בראייה נמוך משמעותית – 20%.

בקרב בני 65 ומעלה – 51% מהמתקשים בראייה חשים בדידות, לעומת 24% מאלה שאינם מתקשים בראייה. 25% מאלה שמתקשים בראייה מרוצים מאוד מחייהם, לעומת 45% מאלה ללא קושי. בלמ"ס ציינו, כי הפער בשביעות הרצון מהחיים בין המתקשים בראייה לבין אלה שאינם מתקשים, דומה בקבוצות הגיל השונות.

ד״ר אנרי פיצח׳דזה, מומחה לרפואת עיניים במחוז הדרום של מכבי שירותי בריאות: ״אנחנו עדים לעלייה בליקויי ראייה בשנים האחרונות לנוכח השימוש הגובר בראייה מקרוב במסכים מסוגים שונים. מבחינה פיזיולוגית, זה גורם לתהליך כיווץ יתר של שריר מסוים שעלול לגרום לעליית המספר במשקפיים בייחוד בקרב צעירים. לעומת זאת, בקרב המבוגרים, מצטרפות בעיות ומחלות שקשורות להזדקנות הגוף והגיל, כגון קטרקט, ניוון רשתית שקשור לגיל ומחלת גלאוקומה (שיותר אופיינית למבוגרים)".

"בעולם המודרני שכולו מלא מסכים ושימוש בדיגיטל, ראייה היא מרכיב חיוני והכרחי לאיכות חיים טובה כמו גם ליכולת תעסוקה טובה. לכן, כשרואים טוב אז גם מרגישים ש״הכל טוב״. לכן, אנחנו במחוז הדרום במכבי משקיעים בפרויקטי מנע כדוגמת הנגשת בדיקות סקר לליקוי ראייה לאוכלוסיית בסיכון גבוה כמו גם לאוכלוסייות סכרתיות, מבוגרים בבתי אבות ושוהים בהוסטלים. אנחנו מביאים את מרפאת העיניים עד אליהם״.