עדות נוספת לסכנות תחליפי הסוכר הדיאטטיים: חוקרים מצאו קשר בין הממתיק המלאכותי קסיליטול לסיכון מוגבר להתקף לב, שבץ מוחי או מקרי מוות הקשורים ללב וכלי הדם. המחקר החדש פורסם בכתב העת האירופאי לרפואת הלב.

אם כבר משקאות ממותקים - מה עדיף: דיאט או רגיל? | ד"ר מאיה רוזמן
מחקר ענק: נמצא קשר בין משקאות דיאט – להפרעות קצב לב

קסיליטול הוא אלכוהול סוכר שנמצא בכמויות קטנות בפירות וירקות, וגם גוף האדם מייצר אותו. כתוסף הוא נראה כמו סוכר וטעמו ממותק אבל יש בו 40% פחות קלוריות מבסוכר. הוא משמש בריכוזים גבוהים בהרבה ממה שנמצא בטבע במסטיקים ללא סוכר, סוכריות, משחת שיניים ומוצרים בעלי תגית ״ללא תוספת סוכר״.

בשנה שעברה אותו צוות מדענים ממכון המחקר בקליבלנד מצא קשר דומה בין תחליף הסוכר הפופולרי אריתריטול לבין סיכון בריאותי, זאת לאור השימוש הגובה בתחליפי סוכר בעשור האחרון, עם העליה בשיעורי ההשמנה.

במחקר החדש נמדד רמת הקסיליטול בדמם של יותר מ-3,000 משתתפים לאחר צום של לילה. הם מצאו שאנשים שרמת הקסיליטול שלהם היתה ב-25% העליון של קבוצת המחקר, היו בסיכון כפול להתקף לב, שבץ מוחי או מוות במהלך שלוש השנים שאחרי, בהשוואה לאנשים שרמת הקסיליטול בדמם היתה ברבע התחתון.

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

במקביל רצו החוקרים גם להבין את המנגנון הפועל, לפיכך האכילו עכברים בקסיליטול, הוסיפו אותו לדם ופלסמה במעבדה ונתנו משקה המכיל קסיליטול לעשרה מתנדבים בריאים. בכל המחקרים הללו נראה היה שקסיליטול מפעיל טסיות דם, שהן מרכיב משמעותי בקרישיות הדם ובחסימת כלי הדם האופיינית בהתקפי לב ושבץ מוחי.

החוקרים הדגישו שלמחקרם היו כמה מגבלות: המשתתפים היו ממילא בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, וגם הרגיעו שרמות הקסיליטול המצויות בד״כ במוצרי המזון הן נמוכות יחסית. עם זאת הם הדגישו לאור הממצאים העולים בשנים האחרונות של סכנות הממתיקים המלאכותיים, להרחיב את המחקר, ולהעדיף ככל האפשר להמתיק את המזון בכמויות צנועות של סוכר דבש או פירות.

״קסיליטול אינו ממתיק חסר ערך קלוריות אלא בעל מחצית קלוריות מסוכר ואינו מצוי במוצרי דיאט אלא במוצרים ללא סוכר כמו מסטיקים ושוקולד ללא סוכר״ מסבירה ד״ר סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לדיאטנה בבית החולים בילינסון והדיאטנית הראשית של הכללית, ״המוצרים הללו נצרכים לרוב על ידי חולי סוכרת, אך בשנים האחרונות ישנה נטייה להעדיף סוכרלוז שאינו נספג בדם. ההמלצה היא לשאוף ככל האפשר להימנע ממזונות אולטרא מעובדים ובהם גם קסיליטול ולשאוף ככל האפשר לאכול מזונות קרובים לאיך שנוצרו בטבע״.