תינוקת פונתה הבוקר (שישי) לחדר המיון בבית החולים סורוקה תוך כדי החייאה אינטנסיבית של צוותי מד״א, לאחר שהובאה מהגן ככל הנראה בעקבות חנק. בבית החולים התייצב מצבה, וכעת הוא מוגדר בינוני. לדברי הגננות התינוקת החלה להשתנק תוך כדי שאכלה, ועל פי אחד הדיווחים מדובר בירק שגרם לחנק.

חנק מגוף זר הוא סיבת המוות העיקרית בשנת החיים הראשונה: זוהי טרגדיה שניתן למנוע במקרים רבים באמצעות צעדים פשוטים בהם ניתן לנקוט עד להגעת האמבולנס. 

רפלקס השיעול עדיין מתפתח (צילום: אינגאימג')
רפלקס השיעול עדיין מתפתח (צילום: אינגאימג')

אחת הסיבות המרכזיות לחנק תינוקות היא העובדה שהם נוטים להכניס כל דבר לפיהם, גם חפצים קטנים, כחלק מהשלב האוראלי בהתפתחותם. אלא שדרכי האוויר הצרות אצל התינוק, היעדר שלב הלעיסה ורפלקס השיעול שאינו מפותח דיו גורמים לכך שכל חפץ שנכנס לפיו של התינוק עלול להיתקע ולגרום לחנק. במצב של חנק קיימת חסימה של נתיב האוויר, התינוק אינו נושם, חמצן אינו מגיע אל הריאות ואל הדם, מה שעלול לגרום לפגיעה מוחית ואף מוות.

ממה להימנע?

אחד הדברים החשובים למניעת חנק בתינוקות הוא הרחקת מזונות שעלולים לגרום לכך. כשנותנים לתינוק מזון מוצק יש לרסק אותו עד למרקם דייסתי. אסור לתת לתינוקות ופעוטות פיצוחים, פופקורן, חטיפים קטנים, צימוקים או מאכלים אחרים קטנים העלולים להיתקע בדרכי האוויר העליונות ובקנה הנשימה. 

בנוסף אין לתת לתינוק דג או עוף עם עצמות. לפני מתן פירות וירקות בעלי גלעין, כמו זיתים, יש להוציא אותו. מזונות מאורכים כמו מלפפון יש לחתוך בצורה כזו שלא תיתקע בדרכי האוויר והתינוק ינגוס בו ולא ישאף חלק קטן. והחשוב מכל - יש להקפיד להושיב את הילד סביב השולחן בעת אכילה, ולא לתת לו מזון בזמן שהוא מתרוצץ ומקפץ, דבר שעלול להגביר את הסיכון לחנק.

בתוך כך יש להקפיד גם על בטיחות בבית: להרחיק אביזרים קטנים ומתפרקים, ובכלל זה כפתורים, גולות, חרוזים, תכשיטים או גלעינים. בניגוד לנוהג הקיים בעדות מסויימות, אין לענוד לתינוקות ופעוטות עגילים עד גיל חמש. הימנעו גם מקישוטים על הבגד, אותם התינוק עלול לתלוש ולהכניס לפיו.

שלבי הטיפול בחנק בתינוקות:

1. הזעיקו עזרה ראשונה בטלפון 101. מסרו את שמכם, כתובתכם ומספר הטלפון שלכם.

2. הפכו את התינוק על האמה ושמרו עליו מפני נפילה.

3. בצעו שלוש טפיחות מתונות על שכמות התינוק.

4. אם הגוף הזר לא סולק, הפכו את התינוק והניחו שני אגודלים על בטנו מעל אזור הטבור. בצעו לחיצות עדינות כלפי מעלה.

5. חזרו על פעולת הטפיחות שנית עד להוצאת הגוף הזר.

6. אם הגוף הזר לא חולץ והתינוק אינו נושם ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה.

כיצד ניתן למנוע שאיפת גוף זר?

הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת האסון בטרם התרחש. הקפידו על הכללים הבאים:

אכילה ליד השולחן. דאגו לבטיחותם ילדיכם והקפידו להושיבם ליד השולחן בזמן האכילה. כשילד רץ ומשחק בזמן שהאוכל נמצא בפיו, גדלה סכנת החנק הנשקפת לו.

* הרחקת צעצועים קטנים. ילדים קטנים נוהגים לחקור את עולמם דרך הפה ולכן הם מכניסים לפיהם כל דבר. הרחיקו מתינוקכם כל חפץ קטן - מטבעות, כפתורים, גולות. אפשרו לילדכם לשחק רק בצעצועים המתאימים לגילו. הרחיקו מילדים עד גיל שלוש צעצועים המכילים חלקים קטנים, כמו חרוזים.

בדקו כל צעצוע שנכנס הביתה (צילום: FREEPIK)
בדקו כל צעצוע שנכנס הביתה (צילום: FREEPIK)

* רכישת משחקים בטיחותיים. הקפידו לבדוק כל צעצוע לפני הגשתו לילד ולוודא שאין בו חלקים תלישים (כגון עיניים של בובה), חוטים פרומים, כפתורים, סוללות ומגנטים הניתנים לפירוק וכן אנטנות ארוכות שעלולות להיכנס לפה, לאף או לעין. 

* חפצים מסוכנים. הרחיקו מתינוקות ומפעוטות שקיות ניילון, מאכלים האסורים לגילם ובלונים.