עדות נוספת להשפעה המזיקה של חשיפה ממושכת למסכים אצל ילדים ובני הנוער: מחקר חדש הראה שצעירים עם התמכרות לאינטרנט חווים שינויים בפעילות הכימית במוח שעלולה להוביל אותם להתמכרויות קשות יותר. הממצאים פורסמו בכתב העת לבריאות הנפש PLOS Mental Health.

החוקרים סקרו 12 מחקרים קודמים שכללו 237 בני עשר עד 19 שאובחנו כסובלים מהתמכרות לאינטרנט, בין השנים 2013 עד 2023. אבחנה זו הוכנסה לספר האבחנות החדש הפסיכיאטרי. הנבדקים עברו סריקת תהודה מגנטית פונקציונלית – fMRI. בבדיקה זו נסרק המוח באמצעות מכשיר ה-MRI, ובמהלך הבדיקה נצפה בזמן אמת התפקוד המוח באזורים שונים במוח. החוקרים בחנו כיצד אזורים במוח מתקשרים זה עם זה אצל אלה הסובלים מהתמכרות לאינטרנט.

החוקרים מצאו שההשפעות ניכרות בכל האזורים המוחיים במוחם של הצעירים. גם כשהמשתתפים נחו נצפתה פעילות מוחית מוגברת. במקביל נצפתה ירידה כוללת בתקשורת התפקודים בחלקים במוח המעורבים בחשיבה אקטיבית, זיכרון וקבלת החלטות. החוקרים מצאו שהשינויים הללו עלולים לגרום לנטיות התמכרות אצל מתבגרים, וגם לשינויים התנהגותיים הקשורים לבריאות הנפשית, להתפתחות, ליכולת האינטלקטואלית ולקואורדינציה הגופנית. 

ראש צוות החוקרים, מקס צ'נאג, אמר: "גיל ההתבגרות הוא שלב התפתחותי מכריע במהלכו אנשים עוברים שינויים משמעותיים בביולוגיה, בקוגניציה ובאישיות. כתוצאה מכך המוח פגיע במיוחד לדחפים הקשורים להתמכרות לאינטרנט, לשימוש כפייתי ברשתוות וצריכת מדיה. הממצאים מראים שאלה עלולים להוביל לשינויים התנהגותיים והתפתחותיים שליליים שעלולים להשפיע על חייהם. למשל הם עלולים להיאבק לשמור על מערכות יחסים ופעילות חברתית, לשקר לגבי הפעילות הממושכת שלהם מול המסך ולחוות אכילה לא סדירה ושינה מופרעת. היינו מציעים להורים לאכוף מגבלות זמן הגיוניות לשימוש היומי של הילדים באינטרנט ובמקרה הצורך לפנות לרופאים שיכולים להציע טיפול פסיכולוגי, או פסיכותרפי".

"מהלידה ועד גילאי העשרים המאוחרות המוח שלנו עוסק בהתפתחות תמידית" מסביר הד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה ורפואת כאב מהמרכז הרפואי שיבא, "המוח מתפתח במבנים השונים, בחיווט והתקשורת ביניהם, וגם בדרך הפרשת חומרים כימיים שונים הנחוצים לתפקודו. בתהליכי התמכרות המוח משתנה כדי להסב עונג, מה שגורר התגברות הצורך באותו גירוי, כמו חשיפה למסכים. כך המוח דורש הפרשה גדולה יותר של חומרים כימיים כמו דופמין, שידרשו יותר חשיפה למסכים, וכתוצאה מכך התמכרות. כבר היום אנחנו רואים את ההשפעה השלילית של חשיפת הילדים ובני הנוער לשעות המסכים ביום, ולא נתפלא אם בעתיד הלא רחוק נגלה שהחשיפה הזו פוגעת גם ביכולות מוחיות נוספות של הילדים לפיתוח סקרנות, יצירתיות, הבנה, אמפתיה, ארגון ותקשורת בין בני האדם".